Czym jest sprzedaż bezpośrednia
Dekalog potencjalnego sprzedawcy
Historia
Fakty i mity
Sprzedaż bezpośrednia a piramidy finansowe
Fakty i mity
Fakt – zakupy bezpośrednie są bezpieczne
Osoba, która dokona zakupu poza lokalem przedsiębiorcy, chroniona jest w taki sam sposób, jak klienci sklepów detalicznych, a w wielu przypadkach przysługują jej dodatkowe prawa. Na przykład, możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od jej zawarcia. Obecne przepisy prawne nie przewidują obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwych towarów zakupionych w sposób tradycyjny.
Fakt – sprzedaż bezpośrednia aktywizuje zawodowo
Sprzedaż bezpośrednia umożliwia aktywizację zawodową osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Firmy tej branży dają możliwość tworzenia miejsc pracy dla siebie i swoich bliskich. Co istotne, nie ważny jest wiek, płeć czy wcześniejsze doświadczenie. Sektor daje także możliwość pracy dodatkowej: dla około 88 proc. sprzedawców w Polsce, sprzedaż bezpośrednia to zajęcie tymczasowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.
Mit – sprzedawcy sprzedaży bezpośredniej to niewykształceni akwizytorzy
Badania pokazują, że 90 proc. sprzedawców to osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem. Sprzedawcy cieszą się dużym zaufaniem klientów, a nowych najczęściej pozyskują z polecenia. Sprzedawca bezpośredni nie jest osobą z przypadku: w Polsce niemal co piąty sprzedawca pracuje w sektorze od ponad 10 lat.
Od 2024 r. Sprzedaż bezpośrednią oraz MLM można także studiować w ramach studiów Executive MBA na wyższej uczelni nauk społecznych Pedagogium w Warszawie. To pierwsze tego typu studia w Europie, a nawet na świecie, pokazujące, że branża się profesjonalizuje.
Mit – sprzedawcy są zatrudnieni przez firmy sprzedaży bezpośredniej
Sprzedawcy, z których większość to osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, podpisują jedynie umowy o współpracy lub agencyjne z firmami dystrybucyjnymi.
Mit – sprzedaż bezpośrednia jest nachalna
Badania przeprowadzone przez IBRIS w 2016 roku pokazują, że ponad jedna czwarta osób kupujących produkty oferowane przez firmy z branży sprzedaży bezpośredniej, sama poszukuje konsultanta. Prawie 46% kupujących potwierdza, że ceni fakt, że mogą w spokoju, np. we własnym domu, zapoznać się z ofertą firmy, a ponad 80% ocenia dobrze konsultantów, jako osoby, które rzetelnie przekazują wiedzę o produkcie i są w stanie odpowiedzieć na nurtujące pytania.
Mit – sprzedaż bezpośrednia, a zwłaszcza sprzedaż sieciowa, to forma piramidy
Piramida (sprzedaż lawinowa) to przedsięwzięcie, w którym uczestnik jest wynagradzany nie za sprzedaż towarów czy usług, jak to się dzieje w firmach sieciowych (MLM), ale wyłącznie za wciągnięcie do systemu innych osób, a jego ewentualne wynagrodzenie pochodzi z wpłat kolejnych uczestników systemu. W przeciwieństwie do legalnie działających firm sieciowych, piramidy są nielegalne w świetle prawa polskiego i unijnego.
Mit – tylko pierwsi wchodzący do systemu zarabiają
To nieprawda. Plany marketingowe rzetelnych firm są tak skonstruowane, by każdy miał takie same szanse. Pozycja na poszczególnych poziomach zależy od wygenerowanej sprzedaży, a wynagrodzenie jest obliczane jako procent od obrotu.
Zarobki zależą więc od tego, jak szybko sprzedawca będzie wchodził na kolejne poziomy obrotów..
Wyniki finansowe zależą od indywidualnego zaangażowania, a nie od daty dołączenia.
Mit – aby zacząć potrzebujesz dużego wkładu własnego
Żądanie wpłaty na start czy to w postaci inwestycji początkowej czy konieczności zakupu drogich produktów to czerwona flaga, czyli sygnał ostrzegawczy, że firma może nie działać legalnie.
W uczciwych i transparentnych firmach, aby przystąpić do systemu nie potrzeba dużej inwestycji. Sprzedawca powinien jednak zakupić rozsądnie wyceniony pakiet startowy, który będzie mu służył jako narzędzie sprzedaży. Firmy mają obowiązek odkupić pakiet w ciągu nawet 12 miesięcy jeśli sprzedawca zrezygnuje z uczestnictwa w firmie.
Fakt – sprzedaż bezpośrednia to doskonała forma pracy dorywczej
Sprzedaż bezpośrednia to doskonała forma pracy dorywczej, ponieważ oferuje dużą elastyczność i możliwość dostosowania godzin pracy do własnych potrzeb. Dzięki temu idealnie sprawdza się dla osób poszukujących zajęcia, które można łączyć z innymi obowiązkami, np. Mam opiekujących się małymi dziećmi lub studentów, którzy chcą studiować stacjonarnie.
Taka forma współpracy nie tylko pozwala na efektywne dorabianie, ale przy okazji pozwala zdobywać nowe kompetencje i rozwijać się zawodowo. Co więcej, sprzedaż bezpośrednia świetnie łączy się z innym rodzajem pracy czy nawet biznesem — pomyśl o salonie kosmetycznym oferującym kosmetyki, czy usługach dietetyka, który także sprzedaje suplementy diety…
Mit – aby odnieść sukces, trzeba mieć duże doświadczenie w sprzedaży
Aby zacząć w marketingu sieciowym czy sprzedaży bezpośredniej, nie trzeba mieć doświadczenia. Firmy oferują szkolenia a system wielopoziomowy oznacza, że często masz nad sobą osobę doświadczoną, która może Ci pomóc rozwinąć skrzydła.
Prawda natomiast jest, że w tym zawodzie trzeba mieć predyspozycje i lubić kontakt z ludźmi, oraz dobrze znosić odmowę.