Europejskie wyniki rynku sprzedaży bezpośredniej za rok 2017 – Polska jednym z 5 największych rynków w UE

18.07.2018

Seldia – Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej – udostępniło wyniki rynkowe za rok 2017. W tym kanale sprzedaży Europa zanotowała 3,5 procentowy wzrost. Same kraje członkowskie UE osiągnęły wynik o 2,4 procent wyższy niż rok wcześniej. Natomiast Polska, w tym samym okresie, odnotowała wzrost aż o 4,6 procenta. Łączne obroty w tym sektorze szacowane są w Polsce na 3,3 mld złotych.

Rok 2017 należał zdecydowanie do udanych dla rynku sprzedaży bezpośredniej. Sprzedaż detaliczna w Europie przyniosła łączny obrót w wysokości 34 mld euro, zaś krajów członkowskich UE 29,8 mld. Wśród członków UE najsilniejszymi graczami jest piątka państw: Niemcy (14,8 mld euro), Francja (4,4 mld euro), Wielka Brytania (3,2 mld euro), Włochy (2,8 mld euro) oraz Polska z wynikiem 1,0 mld euro. Tym samym Polska jest jednym z największych rynków w tej branży w UE.

Europejczycy najchętniej kupowali produkty z tzw. kategorii wellness, tj. produkty związane m.in. z aktywnością fizyczą i zdrowiem. Udział tej kategorii w ogólnych obrotach wyniósł 33 procent. Kolejnym sektorem są produkty kosmetyczne oraz higieny osobistej, gdzie udział został zanotowany na poziomie 31 procent. Dużym zainteresowaniem cieszyły się artykuły gospodarstwa domowego (10 procent) oraz chemia gospodarcza (8 procent). Pozostałe kategorie to m.in. odzież i akcesoria, materiały wykorzystywane do remontów powierzchni mieszkalnych, książki i zabawki oraz jedzenie i napoje. Te zanotowały udziały między 7-2 procent.

 Bardzo optymistycznie patrzymy na wyniki zaprezentowane przez Stowarzyszenie Seldia. Cieszy fakt bycia jednym z najlepiej rozwijających się europejskich rynków w branży. Rynek europejski jest stabilny, ale wciąż rozwijający się. Widać to także na podstawie danych z ostatnich pięciu lat. Przyrost obrotów sprzedaży bezpośredniej w okresie 2013 – 2017 w Europie wyniósł 4,4 mld euro, a w państwach UE 5,2 mld euro i z roku na rok odnotowujemy coraz lepsze wyniki. Pokazuje to, że warto inwestować w ten rynek – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. 

W 2017 roku liczba osób współpracujących z firmami działającymi na rynku sprzedaży bezpośredniej w Europie wyniosła ponad 15 mln, z czego 78 procent to kobiety. W Polsce ta liczba wynosi 998 tysięcy osób, a kobiety stanowią wśród nich 85 procent.

Należymy do