Pięć sposobów na zachowanie przewagi w biznesie

12.01.2021

Mając do dyspozycji tak wiele możliwości przyspieszenia rozwoju osobistego i finansowego, przedsiębiorcy muszą nieprzerwanie podnosić poziom swoich umiejętności, aby udowodnić klientom, że są najlepsi w branży.

Jako były dyrektor finansowy i obecny prezes firmy Herbalife Nutrition mam stały kontakt z niezależnymi dystrybutorami działającymi w 94 krajach, w których rozprowadzane są nasze produkty. Dobrze rozumiem mentalność właścicieli firm, a podczas mojej pracy w Herbalife i dzięki bliskiej współpracy z jej dystrybutorami udało mi się wyróżnić pięć cech i umiejętności, które zapewniają przedsiębiorcom zachowanie przewagi w biznesie. Oto, co zaobserwowałem przez lata pracy:

Wyróżnia ich ciekawość.

Ciekawość może wydawać się nietypowym wyborem na pierwsze miejsce mojej listy, ale uwierzcie mi, że to cecha kluczowa.

Osoby, które wyróżnia ciekawość, przeznaczają dużo czasu na to, by poznać swoich klientów na wskroś. Nie interesuje ich wyłącznie powierzchowność – pragną zrozumieć ich głębszą motywację. Badają, co stanowi dla nich trudność oraz jakim sposobem mogą odnieść sukces. Klienci interesują ich nie tylko jako partnerzy biznesowi, lecz przede wszystkim jako ludzie. Przedsiębiorcy odnoszący sukcesy znają sytuację rodzinną i zainteresowania klientów. Pamiętają o ważnych chwilach w ich życiu oraz wspierają ich w trudnych sytuacjach, ponieważ trwałość relacji zależy od jej osobistego charakteru. Najskuteczniejsi przedsiębiorcy rozumieją, że biznes to nie tylko transakcje; to relacja rozwijająca się z upływem czasu.

Przedsiębiorcy odnoszący największe sukcesy są także ciekawi świata. Są połykaczami książek i czerpią informacje z rozmaitych źródeł. Interesują się swoją branżą i stają się ekspertami, na których można polegać. Wyprzedzają trendy i mają wgląd w bieżące zagadnienia branżowe, dzięki czemu ich klienci odnoszą sukces. Czerpią inspiracje z praktyk zaobserwowanych w najlepszych firmach i uczą się na sukcesach i porażkach innych. Ich ogromne pragnienie wiedzy sprawia, że są zawsze na bieżąco i mają bliski kontakt z branżą, klientami i całym światem, dzięki czemu podejmują decyzje pomagające im zachować przewagę w biznesie. Ciekawość ułatwia przedsiębiorcom zrozumienie ludzi i branży oraz pozwala im sprawniej nawiązywać i utrzymywać znajomości.

Trudne sytuacje traktują jako pozytywne wyzwania.

Wiele już napisano o znaczeniu hartu ducha – o tym, że niektórzy ludzie nie rozpaczają po porażce, lecz potrafią spojrzeć na nią obiektywnie. Sama decyzja o rozpoczęciu własnej działalności wymaga nie lada determinacji. Wiele odwagi kosztuje także postanowienie o rezygnacji ze stałej, bezpiecznej pensji na rzecz pracy na własny rachunek. Jednak tym, co wymaga największych pokładów wytrwałości i siły, jest stawienie czoła wzrostom i spadkom typowym dla cyklu biznesowego, szczególnie gdy jesteś jedyną osobą odpowiedzialną za sukces firmy.

Przez niemal 13 lat współpracowałem z naszymi niezależnymi dystrybutorami i zaobserwowałem, że niezwykle ważną cechą przedsiębiorców odnoszących sukcesy jest zdolność przekucia trudnej sytuacji w pozytywne doświadczenie. Dla osób, z którymi pracowałem, słowo „nie” wypowiedziane przez klienta było okazją do przemyślenia i modyfikacji złożonej oferty. Zamiast załamywać ręce i skupiać się na potencjalnych stratach, które mogłaby ponieść firma, utalentowani przedsiębiorcy zatrzymują się, aby dokonać przeglądu swojej propozycji.

Proszą o informację zwrotną, wdrażają nową taktykę i nigdy nie akceptują przegranej. Nigdy też nie uznają negatywnej odpowiedzi za porażkę. Jeden z dystrybutorów powiedział mi kiedyś: „Nie słyszę słowa ‘nie’, tylko ‘jeszcze nie’. Dzięki takiemu podejściu mogę zastanowić się nad tym, jak sprawić, by osoba ta zmieniła zdanie oraz jakich powinienem dostarczyć jej informacji, które pomogą zmienić jej odpowiedź na ‘tak’”.

Budują społeczność.

Wielu przedsiębiorców marzy o porzuceniu gadatliwych współpracowników lub irytujących szefów. Po pewnym czasie pracy na własny rachunek zauważają jednak, że zaczyna doskwierać im samotność. Sam fakt, że rozpoczynasz swoją działalność, nie musi się wiązać z uczuciem osamotnienia.

Przedsiębiorcy potrzebują wsparcia wspólnoty nawet bardziej niż osoby pracujące w dużej firmie. Izba handlowa, fora branżowe czy innego rodzaju grupy są źródłem cennych zasobów, które pomogą Ci rozkręcić biznes. Od członków grup zrzeszających osoby z branży możesz uzyskać specjalistyczne porady biznesowe. Są wśród nich doświadczeni liderzy, którzy dadzą Ci wsparcie, gdy napotkasz trudności i dzięki którym nawiążesz nowe kontakty.

Wiele organizacji biznesowych dysponuje także dostępnymi w Internecie cennymi zasobami przydatnymi dla startupów i osób w sytuacji podobnej do Twojej. Bycie częścią grupy wiąże się także z możliwością nawiązania znajomości z osobami reprezentującymi rozmaite branże. Organizacje branżowe dają możliwość ustawicznego kształcenia się, dzięki czemu jesteś na bieżąco z trendami i nowościami w branży. Gdy napotkasz trudność, możesz skonsultować sprawę z członkami społeczności, omówić sposoby poradzenia sobie z sytuacją i spojrzeć na sprawę z innej perspektywy.

Przedsiębiorcy wiedzą, że prowadzenie działalności na własną rękę nie oznacza braku wsparcia, a wręcz przeciwnie. Odnoszący sukcesy właściciele firm są świadomi tego, jak ważne są kontakty, dlatego wykorzystują każdą okazję do poznawania nowych ludzi.

 

Dają dużo od siebie.

Inwestując tak wiele czasu w swoją działalność, pamiętaj też o spędzaniu go z rodziną i przyjaciółmi oraz o wspieraniu organizacji pomagających osobom potrzebującym. Dawanie swojej społeczności czegoś od siebie – poprzez darowanie produktów, usług, czasu czy pieniędzy – jest dla Ciebie absolutnie koniecznym wymogiem.

Praca dobroczynna stanowi odskocznię od pracy zawodowej i przypomina o tym, że należy poświęcić część swojego czasu na rzecz innych. Zaangażowanie w pracę grupy społecznej lub organizacji non-profit zacieśnia Twoje więzi z członkami lokalnej społeczności, ułatwia nawiązanie nowych znajomości i pozwala odpocząć od obowiązków zawodowych. Wraz z rozwojem Twojej firmy i zatrudnianiem coraz większej liczby osób, zaangażowanie zespołu we wspólną inicjatywę sprzyja pracy zespołowej i skłania wszystkich do wspólnej pracy poza codziennymi obowiązkami.

Nieważne, czy wspierasz zespół uczestniczący w biegu w szczytnym celu, zapewniasz finansowe wsparcie lokalnemu młodzieżowemu klubowi sportowemu, czy przekazujesz żywność potrzebującym, dawanie czegoś od siebie przypomina nam, ile sami posiadamy i daje szansę podzielenia się tym z innymi.

Rozumieją potrzeby klientów.

Przedsiębiorcy odnoszący największe sukcesy wytrwale zadają pytania i dostosowują swoją ofertę tak, by oferowany produkt (lub usługa) był optymalny dla określonego klienta.

Wybitni przedsiębiorcy zawsze proszą o informację zwrotną. Chętnie przyjmują wszelkie uwagi, zarówno pozytywne, jak i negatywne, a następnie wyciągają wnioski ze zdobytej wiedzy.

Są odważni i zahartowani. Z przyjemnością wyruszają w podróż w nieznane. Są ciekawi ludzi i świata, nieprzerwanie się uczą i podnoszą sobie poprzeczkę. Tworzą relacje – zarówno w branży, jak również pracując na rzecz swoich społeczności. Są w bliskich relacjach z klientami, uczą się i ewoluują, aby móc sprawniej dostosowywać się do ich potrzeb. A co najważniejsze, nigdy nie przestają zdobywać wiedzy i rozwijać się.

***

O Autorze

John DeSimone jest Prezesem Herbalife Nutrition. Zarządza regionalnymi liderami firmy, którzy są odpowiedzialni za rozwój oraz poprawę wyników wiodącej firmy żywieniowej jaką jest Herbalife Nutrition, w 94 krajach na całym świecie. Dodatkowo, zarządza planowaniem finansowym spółki oraz działaniami w obszarze relacji inwestorskich. Po dołączeniu do firmy Herbalife Nutrition, w listopadzie 2007 roku, na początku pełnił funkcję starszego wiceprezesa ds. finansów, a przez następne osiem lat był dyrektorem finansowym firmy. Posiada ponad 25-letnie doświadczenie w branży corporate finance. John DeSimone pełnił także funkcję kontrolera, wiceprezesa ds. finansów i dyrektora finansowego spółki Rexall Sundown, Inc. będącą międzynarodową firmą produkującą suplementy diety i odżywki dla sportowców. Przed rozpoczęciem pracy w Herbalife Nutrition był dyrektorem generalnym oraz inwestorem w Mobile Ventures, LLC – firmie zajmującą się sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych na rynku części zamiennych.

Źródło: https://www.business.com/articles/entrepreneurs-stay-ahead-of-the-game/

 

Należymy do