„Proste zasady. Unikalne korzyści.” VII Polski Dzień Sprzedaży Bezpośredniej

23.10.2018

23 października obchodzone jest doroczne święto branży sprzedaży bezpośredniej. W tym roku towarzyszy mu hasło: „Proste zasady. Unikalne korzyści”. W związku z obchodami VII Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej sektor ogłosił wyniki pierwszego od dekady badania branży sprzedaży bezpośredniej przeprowadzonego przez agencję IPSOS w aż 11 państwach Europy.

Zgodnie z hasłem VII edycji Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej „proste zasady” to m.in. pełne bezpieczeństwo, gwarancja 100% satysfakcji, przestrzeganie etyki pracy przez konsultantów, przedstawicieli i same firmy. Z kolei „unikalnymi korzyściami” są osobiste rekomendacje doświadczonych konsultantów, personalizacja obsługi, a dla klienta oszczędność czasu, wygoda, serwis posprzedażowy, czy możliwość przetestowania produktów przed zakupem i to bez wychodzenia z domu.

Kim są osoby współpracujące z firmami sprzedaży bezpośredniej? Jak pokazują wyniki badania IPSOS przeprowadzonego w tym roku na zlecenie SELDIA (Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej), 90% osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią w Polsce to kobiety, najczęściej w wieku 25-44 lat (59%). Głównie są to osoby z wyższym lub średnim wykształceniem: odpowiednio 50% i 44%. Blisko 65% to osoby mieszkające w mieście, a prawie 30% to osoby z terenów wiejskich. Niemal 30% sprzedawców stanowią osoby zaangażowane w sprzedaż bezpośrednią ponad 10 lat.*

Sprzedaż bezpośrednia jako forma zaangażowania zawodowego oferuje cały szereg korzyści. Na pierwszym miejscu konsultanci wymieniają szansę pozyskania dodatkowych środków finansowych (80%), a następnie możliwość prezentacji wysokiej jakości produktami (72%). Co ważne, polscy konsultanci jako najczęściej kojarzone pojęcia związane ze sprzedażą bezpośrednią wymieniają satysfakcję klienta, jakość produktów i elastyczność zajęcia.

Cieszy fakt, że zarówno globalnie, jak i lokalnie, najefektywniejszymi metodami współpracy konsultanta z klientem w dalszym ciągu są tradycyjne formy bezpośredniego kontaktu. Najczęściej w formie tzw. spotkania face to face lub w domu klienta (w Polsce odpowiednio 82% i 79%). Niemniej z nowoczesnych technologii, takich jak media społecznościowe czy strony www, korzysta co drugi konsultant. Warto także zauważyć, że ponad 80% konsultantów w Polsce jest usatysfakcjonowanych ze swojego zaangażowania w sprzedaż bezpośrednią – komentuje Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Co jeszcze sprawia, że konsultanci pozytywnie oceniają swoje zajęcie? Przede wszystkim badanie IPSOS dowodzi, że zarówno w opinii innych Europejczyków jak i Polaków, jest to możliwość poznania nowych ludzi (odpowiednio 85% i 80%), czy poprawa samooceny i pewności siebie (70% i 65%). Sprzedaż bezpośrednia to także możliwość dostosowania swojego zajęcia do kalendarza, bo to konsultant sam decyduje o swoim czasie i miejscu pracy. Większość konsultantów (45%), poświęca na sprzedaż bezpośrednią zaledwie do 8 godzin tygodniowo, co nie powinno dziwić, bo najczęściej jest to dla nich dodatkowe zajęcie.

*Badanie IPSOS przeprowadzone w tym roku na grupie ponad 30 tysięcy osób z 11 krajów (w tym ponad 3,5 tys. osób z branży sprzedaży bezpośredniej z Polski).

Należymy do