Śniadanie prasowe PSSB 12 czerwca 2008

17.06.2008

Rośnie rynek sprzedaży bezpośredniej, stanowiącej znaczące uzupełnienie dla tradycyjnego handlu sklepowego. 12 czerwca 2008 roku Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej zaprosiło dziennikarzy ekonomicznych na śniadanie prasowe, na którym zaprezentowano wyniki finansowe branży, a także badania GfK Polonia na temat postaw Polaków wobec sprzedaży bezpośredniej. Stowarzyszenie przedstawiło również nowe oblicze i plany działań na najbliższą przyszłość.

Sprzedaż netto wszystkich przedsiębiorstw sprzedaży bezpośredniej na polskim rynku zwiększyła się w roku 2007 o 5 proc., do poziomu 2 miliardów 85 milionów złotych (dane szacunkowe), z czego 1 miliard 662 miliony złotych to sprzedaż przedsiębiorstw skupionych w Polskim Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej. Wzrosła także w tym samym czasie liczba sprzedawców bezpośrednich w Polsce – do 691 tys. osób (w tym 553 tys. w przedsiębiorstwach członkowskich PSSB). W dalszym ciągu największy udział w ogólnej sprzedaży mają kosmetyki, ale ich udział systematycznie maleje od kilku lat. W ubiegłym roku było to 74,5 proc. wobec 77,6 proc. w 2006 roku i aż 85 proc w 2005 r. Kolejne pozycje zajmują artykuły gospodarstwa domowego – 14,5 proc. (wzrost o 5 proc. w stosunku do roku poprzedniego), odżywki i artykuły dietetyczne – 7,4 proc., ubiory, biżuteria i inne akcesoria mody – 2,5 proc. oraz usługi telekomunikacyjne – 0,5 proc.

Sprzedaż bezpośrednia systematycznie ugruntowuje swoją pozycję w gospodarce, a wśród Polaków rośnie zaufanie do tej formy sprzedaży towarów i usług. Badania przeprowadzone przez GfK Polonia pokazują, że 42 proc. Polaków skorzystało z towarów i usług oferowanych w tym kanale dystrybucji. Rośnie również zadowolenie z jakości towarów kupionych w firmach sprzedaży bezpośredniej. W 2008 roku zdecydowanie zadowolonych i raczej zadowolonych było 89 proc. Badanych. W stosunku do roku 2000 liczba ta zwiększyła się o 25 proc. Blisko połowa Polaków, bo 47 proc. uważa, że sprzedaż bezpośrednia ma wiele zalet i jest korzystna dla kupującego. Współczynnik ten w porównaniu do 2000 roku zwiększył się o 9 proc. Głównymi powodami do dokonywania zakupów u konsultantów zajmujących się sprzedażą bezpośrednią są zniżki cenowe i promocje (47 proc.), wygoda związana z możliwością niespiesznego wyboru towarów, możliwość przejrzenia katalogów (40 proc.), czy też wygoda związana z tym, że sprzedawca przychodzi do domu klienta (39 proc.).

Należymy do