PSSB wyraża ogólną aprobatę dla działań, mających na celu uszczelnienie systemu podatkowego poprzez eliminację szarej strefy oraz zwiększenie ściągalności podatku VAT należnego. Umożliwienie podatnikom korzystania z mechanizmu split payment przy jednoczesnym rozbudowanym systemie zachęt podatkowych przewidzianych w Projekcie może znacznie przyczynić się do wzrostu dochodów budżetu Państwa oraz zapewnić stabilność wpływów z tytułu podatku VAT. Niemniej jednak, z uwagi na to, iż system split payment zgodnie z Projektem ma mieć charakter fakultatywny, nie sposób na ten moment przewidzieć dokładnie skutków jego wprowadzenia.
Szczegółowe postanowienia Projektu budzą jednak pewne wątpliwości PSSB.
W pierwszej kolejności negatywnie należy ocenić pozostawienie decyzji w zakresie zastosowania systemu split payment tylko i wyłącznie w gestii nabywcy danego towaru bądź usługi. Dostawca natomiast, w myśl Projektu, jest zobowiązany dostosować się do decyzji nabywcy i, co więcej, jego zgoda na zastosowanie mechanizmu split payment nie jest wymagana. Takie rozwiązanie jest w ocenie PSSB niewłaściwe, gdyż mechanizm split payment wpływa w największym stopniu właśnie na sytuację finansową dostawcy. Powszechne stosowanie systemu split payment przez nabywców naraża dostawców na utratę płynności finansowej oraz może wiązać się z potrzebą kredytowania ich bieżącej działalności, w sytuacji, w której środki, którymi normalnie przedsiębiorca mógłby rozporządzać, będą zamrożone na rachunku VAT. Ponadto, uzależnienie zastosowania mechanizmu split payment tylko od decyzji nabywcy sprawia, że mechanizm ten nie jest w pełni fakultatywny. A zatem, w ocenie PSBB Projekt powinien przewidywać potrzebę uzyskania zgody obu stron danej transakcji dla zastosowania mechanizmu split payment.
Wątpliwości PSSB wzbudza również art. 108b ust. 1 Projektu przewidujący aż 90-cio dniowy termin dla właściwego naczelnika urzędu skarbowego na rozpatrzenie wniosku podatnika w sprawie wyrażenia zgody na zagospodarowanie środków zgromadzonych na rachunku VAT na cele inne niż związane z zapłatą tego podatku. Termin ten jest stanowczo za długi i w ocenie PSSB powinien zostać znacznie skrócony np. do 25 dni. Zamrożenie środków stanowiących, jak wielokrotnie powtórzone to zostało w uzasadnieniu do Projektu, własność podatnika na okres do 3 miesięcy, stwarza poważne zagrożenie dla płynności finansowej podatników oraz nadmiernie ogranicza prawa podatnika w zakresie dysponowania środkami finansowymi stanowiącymi jego własność.
W ocenie PSSB bardzo istotną kwestią przy wprowadzeniu mechanizmu split payment jest ułatwienie podatnikom korzystającym z tego mechanizmu jak najszybszego zwrotu podatku VAT, w razie nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym. Sprawny zwrot pozwoli zminimalizować problemy przedsiębiorców związane z ich płynnością finansową oraz ograniczy potrzebę kredytowania bieżącej działalności.
Dlatego PSSB postuluje rozważenie możliwości skrócenia przewidzianego w Projekcie 25-dniowego terminu na zwrot nadwyżki podatku naliczonego, np. do 20 dni.