Wady i zalety modelu wielopoziomowego. Czy ta opcja jest odpowiednia dla Ciebie?

28.12.2020

Gdy wkraczasz do świata biznesu i marzysz, aby stać się przedsiębiorcą, miej świadomość, że możesz napotkać liczne przeszkody. Opracowujesz model biznesowy, masz nadzieję, że zadziała, gromadzisz kapitał…

Alternatywnym rozwiązaniem jest działalność oparta na marketingu wielopoziomowym.

W czasie trwania pandemii kilka osób zapytało mnie o marketing wielopoziomowy, ponieważ zastanawiali się nad wyborem tej opcji jako źródła dodatkowego dochodu lub pracy w niepełnym wymiarze.

Marketing wielopoziomowy polega na sprzedaży produktów (najczęściej od firm międzynarodowych) i otrzymywaniu prowizji za każdy sprzedany produkt. Przysługuje też dodatkowe wynagrodzenie za wprowadzenie do sieci nowych osób.

Brzmi dobrze, prawda?

Z jednej strony opcja ta ma wiele zalet, jest w pełni legalnym modelem sprzedaży bezpośredniej wspartym uznaną marką i niesłusznie jest uznawana za piramidę finansową. Z drugiej strony ma ona także swoje wady, które omówię poniżej.

Zalety

  1. Aby rozpocząć działalność w marketingu wielopoziomowym, w większości przypadków nie musisz wnieść dużego kapitału. Wystarczy, że będziesz kupować katalogi.
  2. Przystąpić może każdy (bez ograniczeń dotyczących wieku, wykształcenia itp.).
  3. Niektóre firmy oferują sprzedawcom wartościowe szkolenia.
  4. Im więcej sprzedasz, tym więcej zarobisz.
  5. Jesteś swoim szefem, możesz sprzedawać produkty komu chcesz, w swoim własnym tempie.
  6. Niektóre firmy nagradzają za osiągnięcie pewnego pułapu sprzedażowego.
  7. Możesz w każdej chwili zrezygnować.
  8. Jeśli masz już miejsce stałego zatrudnienia, praca w marketingu wielopoziomowym może być dodatkowym źródłem dochodu.

Wady

  1. Brak stałego wynagrodzenia. Jeśli nie sprzedajesz, nie tracisz pieniędzy – po prostu nie zarabiasz, chyba że udało Ci się rozwinąć sieć, która generuje stały przepływ.
  2. Możesz mieć kłopoty, jeśli ludzie nie będą ci płacić na czas lub w ogóle nie będą płacić.
  3. Często będziesz spotykać osoby, które nie będą chciały kupić Twoich produktów, i będziesz musiał szukać nowych klientów.
  4. Wielu potencjalnych klientów będzie uważało działalność firmy, którą reprezentujesz, za piramidę finansową.
  5. Chociaż jakość produktów nie zależy od Ciebie, niezadowoleni z niej klienci mogą przyczynić się do spadku Twojej reputacji jako sprzedawcy.
  6. Praca ta będzie wymagała od Ciebie pokładów wytrwałości i cierpliwości – jej efekty nie pojawią się natychmiast.
  7. Produkty nigdy nie będą Twoją własnością, więc nie będziesz miał prawa ich reklamować, jak gdyby były Twoje, ani ich modyfikować. Marketing produktów będzie w pewnym stopniu ograniczony.

Zanim wejdziesz w ten model biznesowy, sprawdź reputację firmy.

Nie wszystkie firmy zajmujące się marketingiem wielopoziomowym mają charakter międzynarodowy i, tak jak wszędzie, możesz się natknąć na oszustwa lub produkty niskiej jakości.

Mógłbym podać jeszcze więcej plusów i minusów marketingu wielopoziomowego, ale tak naprawdę to tylko od Ciebie zależy, czy ten model biznesowy będzie dla Ciebie odpowiedni.

Jeśli masz zmysł przedsiębiorcy, jesteś osobą wytrwałą i nieugiętą, odnajdziesz się w każdym modelu.

Nieustannie dąż do doskonalenia swoich umiejętności, w tym tych sprzedażowych. Tylko w ten sposób odniesiesz sukces w marketingu wielopoziomowym.

I, co najważniejsze, pokochaj to, co sprzedajesz. Jeśli nie będziesz przekonany do swoich produktów, jak zamierzasz przekonać do nich innych?

***

Autor

Alejandro Saracho

CEO de Reconfiguración Financiera

Źródło: https://www.entrepreneur.com/article/361880

Należymy do