Wideo: Fundament nowoczesnej strategii marketingu treści

31.08.2020

Obecnie nie jest już żadną tajemnicą, że treści wideo w Internecie są kluczowym elementem każdej dobrej strategii sprzedaży i marketingu, co bezapelacyjnie potwierdzają statystyki. Uważam, że treści wideo w Internecie mają zdecydowanie BARDZIEJ krytyczne znaczenie dla firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią niż dla firm tradycyjnych ze względu na wagę personelu sprzedaży / dystrybutorów. Fakt ten nie jest niespodzianką dla żadnej firmy zajmującej się sprzedażą bezpośrednią. Problem, który często zauważam, polega na tym, że zbyt wiele firm w branży nie kładzie wystarczającego nacisku na ilość prezentowanych przez siebie filmów. W dzisiejszych czasach, jeśli chodzi o filmy, niezbędna jest ZARÓWNO jakość, jak i ilość.

Jeśli ktoś nie jest jeszcze w 100% przekonany, że wideo jest kluczem do skutecznej strategii sprzedaży i marketingu, oto kilka danych statystycznych, które być może zmienią jego zdanie.

  • 85% wszystkich użytkowników Internetu w Stanach Zjednoczonych oglądało w ciągu ostatniego miesiąca na swoim urządzeniu treści wideo w Internecie (Statista, 2018)
  • Internauci spędzają średnio 6 godzin i 48 minut tygodniowo oglądając filmy online (Limelight, 2019)
  • W 2022 r. 82% globalnego ruchu internetowego będzie pochodziło ze strumieniowej transmisji wideo i pobierania plików (Citco, 2019)
  • Wykorzystanie mobilnego wideo wzrasta co rok o 100% (Insivia, 2020)
  • 72% klientów wolałoby dowiedzieć się o produkcie lub usłudze za pomocą wideo (HubSpot, 2020)

Pomijając wszystkie powyższe dane, pandemia Covid-19 doprowadziła także do powstania czegoś, co określić można mianem cyfrowej imprezy masowej, na której większość Amerykanów spędza mnóstwo czasu, korzystając ze swych urządzeń, a marki albo opowiadają na tejże imprezie swoją historię marketingową, albo najzwyczajniej w świecie marnują okazję, aby to uczynić.

Ogólnie rzecz ujmując, niemalże wszystkie firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią zapewniają swoim handlowcom następujące podstawowe klipy wideo:

  • historia marki / ogólne informacje o firmie
  • materiały informacyjne / promocyjne na temat produktu
  • materiały promocyjne na temat imprez / wyjazdów
  • historie sukcesów / rekomendacje
  • wskazówki dotyczące rozpoczęcia działalności

Niektóre firmy wykorzystują treści wideo w swojej strategii dotyczącej mediów społecznościowych. Choć jest to oczywiście absolutnie niezbędne, to jednak Twoi handlowcy i Twoja marka POTRZEBUJĄ o wiele więcej. Aby odróżnić się od konkurencji, potrzebne jest znacznie więcej niż zaledwie kilka znanych dobrze podstawowych klipów informacyjnych. Rozumiem jednak wątpliwości wielu firm i powody, dla których nie produkują one treści wideo w dużych ilościach. Oto dosłownie kilka spośród najczęściej wymienianych:

  • „To zbyt dużo kosztuje”.
  • „Nie mamy niezbędnych pracowników ani przepustowości łącz”.
  • „Mamy inne priorytety”.
  • „Tworzenie materiałów wideo jest trudne i zbyt czasochłonne”.

Brzmi znajomo? Wszystkie powyższe powody są oczywiście jak najbardziej prawdziwe. W wielu wypadkach, w zależności od wielkości firmy, tworzenie większej ilości filmów może wydawać się po prostu niemożliwe. Jednak rezygnacja z produkcji nowych i aktualnych materiałów wideo, które można by zaprezentować w 2020 roku, jest błędem, na który nie wolno sobie pozwolić. W świecie zorientowanym na media społecznościowe materiały wideo są motorem napędowym utrzymującym w ruchu całą machinę treści. Są one tym, czego Twoi dystrybutorzy pragną najbardziej.

Nie ma drugiej takiej branży, która oferowałaby tyle wartości, inspiracji i kreatywnych treści wideo co branża sprzedaży bezpośredniej. Z naszego doświadczenia wynika, że PRODUKTY oraz LUDZIE składający się na firmy sprzedaży bezpośredniej stanowią źródło treści, które powinny i mogą być częściej wykorzystywane. Twoi handlowcy zawsze docenią krótkie, kreatywne i zabawne klipy motywujące, które będą mogli polubić i udostępnić  – takich filmów nigdy za wiele!

Analogicznie, nigdy za wiele historii na temat handlowców i ich pasji do Twoich produktów oraz Twojej firmy.

Niektóre firmy doskonale rozumieją potrzebę wytwarzania większej ilości treści wideo, jednak mają poczucie, że w chwili obecnej nie mogą sobie na to pozwolić ze względu na budżet, jakim dysponują. Obawy natury budżetowej nie muszą jednakże powstrzymywać  firm od tworzenia świetnych treści.

Oto dwa przydatne pomysły na tworzenie świeżych treści, które nie doprowadzą do bankructwa:

  1. Wytnij 15–30 sekundowe kawałki z istniejących już dłuższych filmów wideo, dodaj do nich muzykę oraz proste wprowadzenie i zakończenie.
  2. Zachęć swoich handlowców za pośrednictwem mediów społecznościowych do stworzenia i przesłania 30–60 sekundowego filmu z takimi treściami jak:
  • ich pasja do firmy i produktów;
  • dowolne historie dotyczące odnoszonych sukcesów i poprawiające samopoczucie;
  • sposób, w jaki lubią posługiwać się sprzedawanymi przez siebie produktami;
  • wolność finansowa lub wolny czas, które zyskali od momentu, gdy zaczęli pracować na rzecz Twojej firmy (ostrożnie z informacjami o gwarantowanych dochodach!);
  • wszystko, co dotyczy dzieci oraz zwierzątek domowych! (kotki są wręcz ulubieńcami Internetu!)

Należy się przy tym upewnić, że motywując swoich handlowców, udzielamy im wskazówek oraz instrukcji. Aby wspomóc handlowców w tworzeniu omawianych powyżej materiałów wideo, możemy na przykład zrealizować wzorcowy klip, pokazujący krok po kroku, jakiego filmu od nich oczekujemy.

Jaka jest zatem najbardziej odpowiednia ilość materiałów wideo? Jesteśmy przekonani, że nie ma czegoś takiego jak zbyt wiele filmów, jednakże rozumiemy, że musi istnieć jakiś realistyczny cel.

Wypuszczanie 2–4 filmów tygodniowo (nie wliczając w to większych produkcji, których publikację już wcześniej zaplanowano) stanowi doskonały punkt wyjściowy.

Oto kilka rzeczy, o których należy pamiętać podczas tworzenia nowych materiałów wideo:

  • Staraj się, żeby filmy nie były dłuższe niż 60 sekund.
  • Klipy powinny być pogodne i charakteryzować się szybkim tempem, aby utrzymać uwagę widzów.
  • Bycie zabawnym i dowcipnym to zawsze dobry pomysł.
  • Dodanie stockowych materiałów wideo może być bardzo pomocne. Jedną z opcji jeśli chodzi o klipy stockowe jest skorzystanie z takich zasobów jak Storyblocks.
  • Dodaj muzykę, starając się dobrać inną ścieżkę dźwiękową na potrzeby każdego z klipów. Znakomitym miejscem może być na początek ArtList.
  • Pamiętaj, że dążenie do perfekcji może okazać się pułapką. Wstrzymywanie się całymi tygodniami z publikacją materiału wideo z tego powodu, że Twoim zdaniem nie jest on w 100% doskonały, często prowadzi donikąd. Najważniejsze to publikować treści!
  • Przed publikacją klipu poprośmy co najmniej dwie osoby o jego obejrzenie i kontrolę. Takie rzeczy jak błędy ortograficzne mogą z łatwością obrócić w porażkę skądinąd doskonałą produkcję.
  • Jeśli zaczniemy zwiększać ilość wytwarzanych przez siebie materiałów wideo choćby o 20%, i liderzy zespołów handlowych BĘDĄ wdzięczni i przełoży się to w sposób wymierny na ich zaangażowanie oraz wyniki.

O autorze
Clark Diemer właściciel i menedżer Left Hook Videos, partnera Strategic Choice Partners. Od ponad dziesięciu lat świadczy usługi w zakresie produkcji wideo i marketingu kreatywnego w branży sprzedaży bezpośredniej. Jego zespół z Dallas świadczy usługi wideo-marketingowe na rzecz kilku firm sprzedaży bezpośredniej.

Źródło: https://www.worldofdirectselling.com/video-lifeblood-content-marketing/

Należymy do