Zakupy w sieciach społecznościowych mogą osiągnąć 1,2 biliona dolarów do 2025 r.

Zakupy w sieciach społecznościowych zapowiadają się na szczególnie dynamicznie rozwijający się rynek w najbliższej przyszłości. Szacuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat wielkość rynku social commerce wzrośnie 2,5-krotnie, osiągając 1,2 biliona dolarów na całym świecie. To trend, który jest coraz bardziej powszechny i ​​w dużej mierze napędzany przez pokolenie Z.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Accenture zatytułowanego „Dlaczego zakupy czeka społeczna rewolucja?”, do 2025 r. tak zwany handel społecznościowy (social commerce) ma być wart 1,2 biliona USD, podczas gdy obecny globalny rynek generuje 492 miliardy dolarów [1]. Według firmy Accenture, zakupy w sieciach społecznościowych będą rosły „trzy razy szybciej niż tradycyjny handel elektroniczny (e-commerce)”. Innymi słowy, jest to rynek o dużym potencjale dla influencerów w sieciach takich jak TikTok czy Instagram.

Millenialsi – pokolenie szastające pieniędzmi w mediach społecznościowych

W czołówce znajdują się przedstawiciele pokolenia Z i Y, którzy mogąc być źródłem 62% wydatków dokonywanych za pośrednictwem sieci społecznościowych. Przewiduje się jednak, że to millenialsi będą odpowiadać za większość wydatków poprzez handel społecznościowy, szacownych na 401 miliardów dolarów, w porównaniu do 359 miliardów dolarów dla pokolenia Z. Pokolenie Z prawdopodobnie będzie mniej przepadało za tym sposobem robienia zakupów, a spodziewane wydatki wyniosą około 128 miliardów dolarów w 2025 r. Jeśli chodzi o pokolenie X, będą oni odpowiadać za 28% rynku, z zakupami w mediach społecznościowych o wartości 344 miliardów dolarów.

Według firmy Accenture, około 64% użytkowników sieci społecznościowych dokonało zakupu na platformie w ciągu ostatniego roku, co stanowi już prawie dwa miliardy kupujących online na całym świecie.

„Pandemia pokazała, jak bardzo ludzie korzystają z platform społecznościowych jako punktu wejścia do wszystkiego, co robią online – wiadomości, rozrywki i komunikacji” – powiedział Robin Murdoch, globalny lider branży oprogramowania i platform w firmie Accenture. „Stały wzrost czasu spędzanego w mediach społecznościowych odzwierciedla, jak ważne są te platformy w naszym codziennym życiu. Zmieniają sposób, w jaki ludzie kupują i sprzedają, co zapewnia platformom i markom nowe możliwości w zakresie doświadczeń użytkowników i strumieni przychodów”- dodał.

Jakie przedmioty będą najczęściej kupowane za pośrednictwem mediów społecznościowych w 2025 r.?

Wśród kupujących online 63% twierdzi, że jest bardziej skłonne do kupowania od tego samego sprzedawcy, podkreślając znaczenie lojalności nawet w sieciach społecznościowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Accenture, konsumenci najbardziej obawiają się nieodpowiedniego zwrotu pieniędzy i niedostatecznej ochrony. To była negatywna kwestia podnoszona również we wczesnych stadiach rozwoju handlu elektronicznego, wskazuje Accenture. Oliver Wright, globalny lider ds. towarów i usług konsumenckich, powiedział: „Zaufanie to kwestia, której przezwyciężenie zajmie trochę czasu, ale sprzedawcy, którzy koncentrują się na tych obszarach, będą mieli lepszą pozycję do zwiększania swojego udziału w rynku”.

Raport firmy Accenture określa również, które zakupy będą prawdopodobnie najbardziej popularne w mediach społecznościowych do 2025 roku. Moda będzie głównym motorem wzrostu, odpowiadając za 18% całego handlu społecznościowego do 2025 roku. Za nią plasuje się elektronika na poziomie 13% i dekoracja wnętrz na poziomie 7%. Accenture zwraca również uwagę, że sprzedaż świeżych produktów spożywczych i przekąsek może osiągnąć 13%, prawie wyłącznie na rynek chiński, a sektor kosmetyczny powinien szybko zyskać na popularności w nadchodzących latach.

Na przykład dział produktów profesjonalnych L’Oréal ogłosił niedawno partnerstwo ze start-upem Replika Software w celu wdrożenia gotowego oprogramowania do sprzedaży społecznościowej w sieci partnerskich salonów fryzjerskich tej marki.

***

Źródło: The World of Direct Selling

Przypisy:

[1] Ankieta internetowa przeprowadzona wśród 10 053 użytkowników mediów społecznościowych w Chinach, Indiach, Brazylii, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Badanie online zostało przeprowadzone od 12 sierpnia do 3 września 2021 r., z pogłębionymi wywiadami z kupującymi i sprzedającymi na tych samych pięciu rynkach między 26 maja a 2 czerwca 2021 r.

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuję” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.