Zrozumieć piramidy finansowe, piramidy Ponziego i marketing sieciowy

17.03.2020

Zrozumieć piramidy finansowe, piramidy Ponziego i marketing sieciowy

 

Na ten temat napisano całą masę artykułów i wygłoszono liczne przemówienia. Tymczasem nadal granice między tymi pojęciami zasadniczo zacierają się w naszym umyśle. Taki brak jasności jest ważny, ponieważ prowadzi do niesprawiedliwej krytyki prawidłowo działających przedsiębiorstw.

Piramidy Finansowe

Najpierw kilka definicji z zaufanych źródeł:

Według Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (World Federation of Direct Selling Associations, WFDSA), “Pyramid schemes are illegal scams piramida finansowa to zjawisko, w której duża liczba osób na dole piramidy płaci pieniądze niewielkiej liczbie osób na jej szczycie. Każdy nowy uczestnik płaci za szansę na to, aby awansować na szczyt i korzystać z wpłat innych osób, które mogą dołączyć później.”

W swoim przemówieniu, Debra A. Valentine, była Radca Prawny w Federal Trade Commission (FTC) w USA powiedziała „Wszystkie piramidy finansowe mają jedną istotną wspólną cechę: Obiecują konsumentom lub inwestorom duże zyski wyłącznie na podstawie zrekrutowania innych do programu, a nie na podstawie zysków z jakiejkolwiek rzeczywistej inwestycji lub prawdziwej sprzedaży towarów klientom.”

Aditi Jhaveri (FTC)pisze w artykule, że „jeśli wypłaca się dochód w oparciu jedynie o liczbę zrekrutowanych osób oraz pieniędzy jakie wniosą te nowe osoby do firmy, a nie w oparciu o sprzedaż produktów konsumentom”, wówczas jest to znak, że firma ta działa na zasadach piramidy finansowej.

Czytając to, można odnieść wrażenie, że jest to dość przejrzyste: Jeśli dochód uczestnika nie jest oparty na wymianie towarów i usług, ale należny jest jedynie za wprowadzenie nowych ludzi, wówczas mamy do czynienia z piramidą.

A zatem, skąd wynika to zamieszanie? Z istnienia tak zwanych „zamaskowanych piramid finansowych”. Te firmy działają w nieuczciwy sposób, starając się uniknąć konfrontacji z władzami. Zazwyczaj zmusza się w nich uczestników do zakupu dużej ilości towaru, którego nie mogą ani sprzedać ani zużyć. W niektórych innych przypadkach, oczekuje się od nich zakupu produktów bezwartościowych, których w normalnych warunkach nikt inny by nie kupił. Jeśli tak jest, wówczas oczywistym jest fakt, że członkowie organizacji zarabiają jedynie w oparciu o rekrutację nowych osób, a nie na handlu produktami.

Powiązaną kwestią jest tutaj „konsumpcja osobista”. Koncepcja ta odnosi się do kupowania produktów przez sprzedawców bezpośrednich nie na potrzeby sprzedaży ich użytkownikom końcowym, ale do własnych celów. Istnienie tego rodzaju konsumpcji jest nieuniknione. Ostatecznie sprzedawcy bezpośredni w sposób naturalny sami kupują produkty, które rekomendują innym oraz ich używają.

Piramidy Ponziego

Nazwę swoją uzyskały od nazwiska Charlesa Ponzi, który prowadził nieuczciwą piramidę w latach 20-tych ubiegłego wieku. Zasadniczo piramida Ponziego to piramida inwestorska. W takim projekcie operator obiecuje nieuzasadnione niczym wysokie zyski w celu przyciągnięcia nowych inwestorów. Zyski te są tak wysokie, że założyciele wiedzą od samego początku, iż nie są one możliwe do zrealizowania ekonomicznego punktu widzenia. Dlatego źródłem dochodu inwestora nie jest zysk, jaki generują fundusze przez niego zainwestowane. Dochód pochodzi tutaj od nowych wpłat pochodzących od innych osób.

Jasnym staje się fakt, że łańcuch ten na jakimś etapie ulega zerwaniu, po tym jak kilka osób zarobi ogromne kwoty, a wiele osób straci wszystko, co ma.

Najsłynniejszą piramidę Ponziego w ostatnich latach prowadził Bernard Madoff, który był byłym prezesem giełdy NASDAQ. Szacowano, że inwestorzy stracili w tej piramidzie około 18 miliardów dolarów. W czerwcu 2009 roku, Madoff został skazany na 150 lat więzienia.

Marketing Sieciowy

Zarówno organizacje prowadzące piramidy finansowe, jak i piramidy Ponziego działają w sposób nieuczciwy, nieuzasadniony i nielegalny. Są ścigane i zamykane przy każdej możliwej okazji. W odróżnieniu od nich marketing sieciowy jest uczciwym sposobem zarabiania pieniędzy.

Przede wszystkim uczestnicy projektów opartych na marketingu sieciowym nie zarabiają na podstawie strat innych osób. Jest to model mikro-przedsiębiorczości w znaczeniu ekonomicznym. Uważam to za jasne rozgraniczenie.

Członkowie pobierają swoje udziały z puli prowizji, która gromadzi się ze sprzedaży towarów lub usług w ramach modelu marketingu sieciowego. Patrząc z innego punktu widzenia, jeśli produkty się nie sprzedają, nikt nie będzie w stanie nic zarobić. Idąc krok dalej, opłaty rejestracyjne, sprzedaż pakietów startowych, czy wszystko, za co musi zapłacić nowy członek, nie powinny generować dochodów dla osób, które przystąpiły do organizacji wcześniej.

A zatem jakie zająć stanowisko w kwestii „użytku własnego”? Według mnie, kupowanie przez użytkowników towarów w rozsądnych ilościach jest równie uzasadnione, co zakup towaru w celach odsprzedaży detalicznej. Nie ma nic złego w tym, że kierownictwo czy sami członkowie zarobią na tym prowizję.

W przeciwieństwie do piramidy finansowej lub Ponziego, marketing sieciowy to model biznesowy możliwy do utrzymania. O ile są dobrze zarządzane, to tak jak w każdej innej branży, firmy z sektora marketingu sieciowego działają z powodzeniem przez dziesięciolecia. Przykładu tego rodzaju działalności nie znajdziemy wśród piramid finansowych, natomiast firm sieciowych odnoszących sukcesy można znaleźć wiele w branży sprzedaży bezpośredniej .

…..

Hakki Ozmorali jest Dyrektorem WDS Consultancy, firmy konsultingowej dla kadry zarządczej oraz wydawcy internetowego z Kanady, specjalizującego się w usługach dla firm z branży sprzedaży bezpośredniej. WDS Consultancy jest Członkiem Pozabranżowym Kanadyjskiego Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Hakki Ozmorali jest wydawcą magazynu The World of Direct Selling, wiodącego w branży tygodnika internetowego publikowanego od 2010r. Jest doświadczonym profesjonalistą z dużą wiedzą o branży sprzedaży bezpośredniej. Jego doświadczenie w sprzedaży bezpośredniej to między innymi stanowisko menedżera krajowego i regionalnego w różnych firmach międzynarodowych.

 

Źródło: https://www.worldofdirectselling.com/pyramid-ponzi-network-marketing/

Należymy do