Kto tworzy cyfrowego konsumenta?

15.03.2018

W tym roku Kongres Konsumenta trwał dwa dni. Jeszcze w przeddzień Światowego Dnia Konsumenta, czyli 14 marca na Stadionie Narodowym spotkały się środowiska zainteresowane rozwojem rynku oraz zagadnieniami związanymi z ochroną praw nabywców.
Tematem przewodnim był konsument w świecie cyfrowym. Organizatorzy postawili przed uczestnikami pytanie: „Kto tworzy cyfrowego konsumenta?”. Oprócz najważniejszego tematu poruszono też szereg innych, które są istotne także z punktu widzenia przedsiębiorców czy organów państwowych. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła wicepremier Beata Szydło. Na początku spotkania przeczytano list, który wicepremier wystosowała do rzeczników konsumentów. Następnie uhonorowano Brązowym Krzyżem Zasługi dwie osoby – Grażynę Rokicką, która jest prezesem Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz Kamila Pluskwę-Dąbrowskiego, będącego prezesem Federacji Konsumentów.

Wymiana zdań i opinii zgromadzonych miała miejsce podczas dwóch paneli dyskusyjnych. W pierwszym z nich wskazano wyzwania w komunikacji z konsumentem. Wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili, że komunikat skierowany do klienta powinien być krótki, zawierać rzetelną informację, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszanowanie praw konsumenta. Dodatkowo doszli do konkluzji, że wszystko zaczyna i kończy się na komunikacji, dlatego tak ważne jest, aby dwie lub niekiedy trzy strony mówiły tym samym językiem. Drugi panel został podzielony na dwie części. W pierwszej przybliżono zmieniającą się sytuację konsumenta w cyfryzującym się świecie. Druga część miała odpowiedzieć na pytanie czy cyfryzacja życia to wybór konsumenta czy epokowa konieczność. Tu miał okazję wypowiedzieć się Konrad Szałkiewicz, wiceprzewodniczący zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej oraz dyrektor naczelny Herbalife Polska i Czechy. Zaznaczył, że mimo rozwijających się nowoczesnych technologii nadal istnieje potrzeba relacji międzyludzkich. Przykładem są sklepy internetowe, w których coraz częściej pojawiają się wirtualni konsultanci. Świadczy to o tym, że klientowi nie wystarcza jedynie opis przedmiotu, a potrzebuje dodatkowego wsparcia w zakupach, np. poprzez czat z konsultantem.

Na kongresie wykorzystano także formułę warsztatową. W tym roku odbyło się aż 9 modułów, które prowadzili specjaliści z różnych dziedzin. Jeden z nich miał przyjemność poprowadzić reprezentant Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej – Kacper Barański z Avonu. Zastanawiał się czy nowe technologie zastąpią kontakt bezpośredni z klientem. Czy jedno może być efektywne bez drugiego? Uczestnicy warsztatów zgodzili się z tym, że postęp technologiczny jest nieunikniony, jednak ludzie potrzebują również relacji oraz emocji, dlatego sprzedaż bezpośrednią czeka optymistyczna przyszłość.

Więcej informacji na temat Kongresu znajduje się na stronie http://kongreskonsument2018.pl/

Należymy do