Nieuczciwe pokazy psują rynek i szkodzą konsumentom

29.03.2019

Nieuczciwe praktyki rynkowe niektórych firm sprzedaży bezpośredniej działają niekorzystnie nie tylko dla tego sektora handlu, ale także dla szeroko rozumianej branży HORECA. Kampania informacyjno–edukacyjna „Poznaj swojego kontrahenta”, która wystartowała pod koniec stycznia, ma nie tylko uświadamiać, ale i realnie docierać do źródeł problemu. Akcja realizowana jest przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. Wsparcia udzieliła Federacja Konsumentów, a honorowym patronatem kampanię objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Branża hotelarska i restauracyjna jest mocno narażona na obecność oszustów we własnych lokalach. To tu najczęściej odbywają się tzw. pokazy, czy prezentacje produktów o bliżej nieokreślonych właściwościach za horrendalnie wysokie stawki. Akcja „Poznaj swojego kontrahenta” ma na celu przeciwdziałanie takim procederom.

Od startu kampanii dotarliśmy do 40 000 przedstawicieli branży hotelarskiej i gastronomicznej. Poprzez mailingi przekazaliśmy specjalny dokument, w którym zawarliśmy m.in. rady, co powinni zweryfikować właściciele sal przed ich wynajęciem kontrahentowi – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

To dopiero początek. Organizatorzy wraz z partnerami mają zaplanowane spotkania z przedstawicielami branży HORECA na licznie odbywających się w Polsce targach i konferencjach branżowych. Pierwsze takie spotkanie odbyło się 27 marca 2019 roku podczas targów World Hotel, gdzie zorganizowano panel poświęcony kampanii.

Cieszę się, że Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej wydało wojnę organizatorom pokazów,z których zmanipulowani konsumenci wychodzą z horrendalnie drogimi i niepotrzebnymi zakupami. Ważne jest, żeby uświadomić tym, którzy wynajmują sale na takie spotkania, że postępują nieetycznie, a także, że na takiej współpracy tracą wizerunkowo – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dotarcie do świadomości wynajmujących sale jest także pośrednim narzędziem, by finalnie zapobiec oszukiwaniu konsumentów, zwłaszcza tych w podeszłym wieku. Nierzetelni sprzedawcy ukrywają przed nimi handlowy cel spotkania, wprowadzając w błąd co do właściwości oferowanych produktów i wmawiając im zły stan zdrowia.

Popieramy każde skuteczne inicjatywy na rzecz przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym. Tę Kampanię uważamy za szczególnie ważną – jej pomysłodawcami są przedstawiciele branży. Celuje ona w oszukańcze praktyki, ale adresatem są podmioty, które umożliwiają nieuczciwym firmom nierzetelne zachowania. Chcielibyśmy, aby branża hotelarska zauważyła, że ich renoma zależy od długofalowych decyzji, nie zaś kilku wynajmom szemranym podmiotom. Chcielibyśmy, aby branża hotelarska i gastronomiczna publicznie chwaliła się udziałem w kampanii, przyczyniając się do ochrony najsłabszych konsuementów – mówi Michał Herde, Prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie.

Realizowane działania mają charakter długofalowy. Nadrzędnym celem kampanii jest dotarcie do możliwie jak największej liczby placówek i przedsiębiorstw udostępniających sale. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona kampanii. Będzie skierowana m.in. do sanatoriów, pensjonatów, parafii i domów opieki społecznej.

Należymy do