Po pandemii social selling stwarza nowe wyzwania i możliwości

W miarę jak media społecznościowe stają się coraz bardziej częścią naszego codziennego życia, sprzedawcy bezpośredni wykorzystując swoje umiejętności do nawiązywania kontaktów i budowania relacji z potencjalnymi klientami używają tych kanałów, aby poszerzyć swoje kontakty z klientami i zwrócić się w kierunku nowej strategii e-commerce: social selling, czyli sprzedaży w kanałach społecznościowych.

Branża sprzedaży bezpośredniej zawsze była zaangażowana w podejście zorientowane na konsumenta, a inne firmy szybko przyjęły ten model, który stał się jeszcze bardziej skuteczny podczas pandemii COVID-19. Ponieważ ludzie priorytetowo traktowali interakcje i zakupy online, firmy musiały przyspieszyć swoją cyfrową transformację, aby konkurować, stosując bardziej bezpośrednie podejście do konsumenta. W rezultacie internetowe kanały sprzedaży eksplodowały nowymi treściami, zwiększając zaangażowanie konsumentów i marek.

Aby wykorzystać tę dynamikę i zyskać na  zmianie kultury biznesowej, wiele obecnych platform społecznościowych zaczęło rozszerzać swoją ofertę. Rynek wideo stworzony przez użytkowników rozkwitł dzięki niesamowicie szybkiemu wzrostowi TikToka, a audio społecznościowe wkroczyło na scenę dzięki Clubhouse. Starsze portale, takie jak Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter i Instagram rozpoczęły testowanie komponentów audio i wideo.

Kanały społecznościowe zaczęły również wprowadzać nowe sposoby sprzedaży bezpośrednio na swoich stronach, aby skrócić tzw. lejek sprzedażowy i zachęcić użytkowników do „impulsywnego kupowania”. Stosowanie oprogramowania do zdalnej pracy z domu, takie jak wideokonferencje i transmisja strumieniowa na żywo, stało się normą dla sprzedawców bezpośrednich. Zmiany te skłoniły kanały społecznościowe do wprowadzenia podobnych rozwiązań w celu ulepszenia i usprawnienia obsługi sprzedaży przy zastosowaniu social selling. Obecnie duże marki organizują wydarzenia produktowe transmitowane na żywo na kanałach społecznościowych, wchodząc w interakcję z konsumentami w przestrzeni, w której mogą kupić dany produkt za pomocą jednego kliknięcia. A to tylko kilka z wielu oferowanych i rozwijanych obecnie funkcji.

Tym samym social selling weszło do głównego nurtu kanałów sprzedaży. A to niesie za sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia.

Stanowi to np. wyzwanie dla sprzedawców bezpośrednich, którzy zawsze znajdowali niszę rynkową w podejściu do sprzedaży zorientowanej na konsumenta. Mimo to korzystanie z tych nowych ofert społecznościowych zapewnia również możliwość budowania lepszych relacji w sposób, który jest ekscytujący dla branży sprzedaży bezpośredniej. Mimo iż wzrosła konkurencja, przedstawiciele sprzedaży bezpośredniej mają odpowiednią wiedzę (know-how), aby lepiej wykorzystać te nowe narzędzia, które pobudzają kontakt, interakcję, lojalność i sprzedaż- które stały się ich nowym polem działania.

Chociaż ten trend jest bardzo ekscytujący, to oprócz zwiększonej konkurencji należy pamiętać o kilku dodatkowych wyzwaniach. Te nowe funkcje i oferty narażają sprzedawców bezpośrednich na zwiększone ryzyko braku zgodności z aktualnymi uregulowaniami prawnymi. Sposób, w jaki przedstawiciele sprzedaży bezpośredniej wykorzystują nowe kanały, może prowadzić do naruszenia wewnętrznej polityki ich firm lub, co gorsza, spotkać się z zainteresowaniem ze strony organów regulacyjnych. Media społecznościowe należy uważnie monitorować, aby uniknąć problemów regulacyjnych. Potrzebna będzie również bieżąca edukacja sprzedawców, aby zmniejszyć roszczenia konsumentów i ograniczenie liczby nieautoryzowanych sprzedawców, ponieważ znajdują oni innowacyjne sposoby oferowania towarów kosztem legalnej sprzedaży, zatrudnienia i utrzymania personelu.

To dużo do rozważenia, ale wszystko jest do zrobienia. Korzyści ze stosowania social selling  przez sprzedawców bezpośrednich przeważają nad wyzwaniami. Jak zawsze, chodzi o to aby mieć plan, narzędzia i techniki do efektywnego wykorzystania tych nowych platform i funkcji, by sprzedawcy bezpośredni mogli robić to, co robią najlepiej: budować relacje z potencjalnymi klientami.

***

Autor: Jonathan Gilliam jest założycielem i prezesem Momentum Factor, firmy zajmującej się oprogramowaniem i usługami dla firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią. Jest uznanym liderem w branży i autorem dwóch książek dla kadry kierowniczej „Sprzedaż społeczna: jak firmy sprzedaży bezpośredniej mogą wykorzystać moc więzi społecznych… i zmienić świat” oraz „Odlot! Kreowanie wzrostu w nowoczesnej firmie sprzedaży bezpośredniej”.

Jonathan Gilliam ma rozległe doświadczenie w technologiach internetowych i marketingu interaktywnym oraz jest stałym prelegentem i prezenterem na konferencjach i konwencjach branżowych.

Źródło: https://worldofdirectselling.com/?s=social+selling

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuję” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.