Sprzedaż bezpośrednia a piramidy finansowe

"

Czym jest sprzedaż bezpośrednia

Dekalog potencjalnego sprzedawcy

Historia

Fakty i mity

Sprzedaż bezpośrednia a piramidy finansowe

Legalna sprzedaż bezpośrednia często mylona jest z piramidami finansowymi i chociaż występują pomiędzy nimi wyraźne różnice, to orędownicy piramid finansowych robią co w ich mocy, aby ukryć swoje prawdziwe cele i przedstawią swoją działalność jako legalny marketing sieciowy.

Omówimy kilka najczęściej zadawanych pytań w tym zakresie.

1. Czym jest piramida finansowa?

 

Jest to oszustwo, w którym źródło dochodu uczestnika zależy wyłącznie lub w dużej mierze od przekonania innych osób do przystąpienia do systemu.

 

2. Jak rozpoznać piramidę finansową?

 

Istnieje kilka cech charakterystycznych dla tego rodzaju oszukańczych praktyk:* Obietnice wysokiego dochodu przy niewielkim wysiłku.
* Sprzedaż produktów mająca niewielki lub zerowy wpływ na zarobki.
* Wymóg uiszczenia wysokich opłat i/lub dokonania zakupu w celu przyłączenia.
* Stosowanie nacisku zamiast przekonania innych osób do uczestnictwa.
* Niewiele osób korzysta, gdy wiele traci.

 

3. Czy wszystkie piramidy są do siebie podobne?

 

Wszystkie mają wspólne, wyżej opisane cechy. Jednak o ile niektóre oszustwa łatwo rozpoznać, są takie firmy, które przedstawiają swój nieprawdziwy wizerunek, aby nie zwracać na siebie uwagi organów kontroli.Ogóle rzecz biorąc, grupa oszustów zajmuje się sprzedażą produktów o niskiej bądź zerowej wartości po nieracjonalnie wysokich cenach. Twierdzą przy tym, że zarobki uczestników zależą od sprzedaży tych produktów.

 

4. Jak odróżnić legalną działalność w zakresie marketingu sieciowego od piramidy finansowej?

 

Cechy legalnego marketingu sieciowego:* Uczestnictwo jest darmowe lub za niewielką opłatą.
* Dochód uczestników opiera się na sprzedaży pełnowartościowych towarów i usług.
* Oferowane towary i usługi mają wysoką wartość i jest na nie popyt wśród użytkowników końcowych.
* Nie występuje zachęcanie do tworzenia nadmiernych zapasów, obowiązuje wyraźnie sformułowana polityka odkupu.

 

5. Czy piramidy finansowe są nielegalne?

 

Tak!Niemniej jednak, nie we wszystkich krajach obowiązują szczególne przepisy zakazujące piramid finansowych. Jednak nawet tam piramidy finansowe są ścigane i likwidowane na mocy różnych powiązanych ustaw i przepisów.W wielu przypadkach nie tylko założycielom, ale także uczestnikom grożą sankcje karne za udział w oszustwie.

 

6. Czym jest piramida Ponziego?

 

Jest to zasadniczo piramida finansowa oparta na inwestowaniu. W tego rodzaju organizacjach dochód inwestorów opiera się na inwestycjach nowych uczestników, a nie na zyskach z własnego kapitału.Nazwa pochodzi od nazwiska słynnego schematu Charlesa Ponziego, zbudowanego w Stanach Zjednoczonych.

7. Czy piramidy finansowe są długotrwałe?

 

Nie, takie oszustwa prędzej czy później się skończą. „Działalność” nie polega na wymianie towarów czy usług, ale na pozyskiwaniu nowych osób. W związku z tym, wszelkie zahamowanie napływu nowych uczestników prowadzi do zapaści piramidy. Nie ma od tego wyjątków, a założyciele piramidy dobrze wiedzą, że tak będzie.

 

8. Kto czerpie korzyści z piramidy?

 

Zaledwie kilka osób! To twórcy schematu i kilka innych osób, które przystąpiły do niego na samym początku.

 

9. Jak uniknąć oszustwa?

 

Na pewno bardzo pomoże sprawdzenie, czy występują takie cechy, jak opisane powyżej. Jeśli koszty uruchomienia działalności są racjonalne, można zwrócić niesprzedane produkty, a zarobki zależą od sprzedaży produktów, jest to najprawdopodobniej legalna działalność.

 

10. W marketingu sieciowym niewiele osób zarabia dużo, a dużo osób mniej. Czy to nie jest oznaka oszustwa?

 

W żadnym wypadku! Tak jest w istocie, ale istnieją duże różnice.Po pierwsze, zarobki zależą od wymiany produktów w firmach marketingu sieciowego. Oznacza to, że źródłem dochodu nie są straty nowo pozyskanych uczestników. Innymi słowy, nie występuje transfer środków pomiędzy uczestnikami.Po drugie, jako że marketing sieciowy jest ekonomicznie modelem trwałym, może działać dziesiątki lat, oferując uczestników takie same możliwości wysokich zarobków. Piramidy finansowe nie mają szans przetrwania.

***

O Autorze

Hakki Ozmorali kierownik WDS Consultancy, firmy doradczej w zakresie zarządzania i publikacji cyfrowych w Kanadzie, specjalizującej się w świadczeniu usług na rzecz firm prowadzących sprzedaż bezpośrednią. WDS Consultancy to członek kanadyjskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej Canada DSA. Od 2010 roku wydaje The Worlds of Direct Selling, wiodący w globalnej branży tygodnik online. Hakki Ozmorali to doświadczony fachowiec z bogatym doświadczeniem w sprzedaży bezpośredniej. Jego doświadczenie w tym zakresie obejmuje pracę na stanowiskach kierownika krajowego i regionalnego w wielu międzynarodowych firmach.

Źródło: https://worldofdirectselling.com/pyramid-schemes-ten-questions/

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuję” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.