Artykuł jest krótką kompilacją pytań, które są często kierowane do członków społeczności sprzedaży bezpośredniej na całym świecie. Pytania te są zadawane przez osoby mniej lub źle poinformowane, albo z powodu uprzedzeń. Jestem pewien, że wielu z was spotkało się z niektórymi z nich lub z wszystkimi.
Oto moje odpowiedzi:
- Czy marketing sieciowy to to samo co piramida finansowa?
Nie! Mogą wydawać się podobne, ale bardzo się od siebie różnią. W modelu marketingu sieciowego dochody uczestników zależą od sprzedaży towarów i usług. W piramidzie finansowej dochody zależą tylko od napływu nowych uczestników.
- Co to jest schemat Ponziego?
Krótko mówiąc, jest to quasi-inwestycyjna piramida finansowa. Tutaj dochody uczestników są wypłacane nie z zysków generowanych przez ich własne inwestycje, ale z wpłat nowo przybyłych uczestników. Nie trzeba dodawać, że system upada wkrótce, gdy spada liczba nowych uczestników..
- Czy z ekonomicznego punktu widzenia sprzedaż bezpośrednia jest zrównoważonym modelem biznesowym?
Odpowiem na to , podając kilka przykładów firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią, które działają do dziś. W nawiasach podana jest data ich utworzenia: Southwestern Advantage (1855), The Watkins Co. (1868), Vorwerk (1883), Avon (1886), Tupperware (1946), Shaklee (1956), Jafra (1956), Amway (1959), Mary Kay (1963), Oriflame (1967), Natura (1969), Nature’s Sunshine (1972), Forever Living (1978), Herbalife (1980).
- Czy ten kanał sprzedaży jest dobry tylko dla produktów kosmetycznych i suplementów diety?
Produkty kosmetyczne, pielęgnacyjne i suplementy diety generują łącznie ponad połowę światowych przychodów ze sprzedaży bezpośredniej. To powiedziawszy, trzeba zauważyć, że wszystkie kategorie produktów, o których można pomyśleć, bardzo dobrze wykorzystują ten kanał sprzedaży: biżuteria i akcesoria, kawa i herbata, przybory kuchenne, usługi telefoniczne, produkty finansowe, książki i zabawki, żeby wymienić tylko kilka. Wraz z pojawianiem się coraz większej liczby nowych kategorii na rynkach rozwiniętych, łączne udziały kosmetyków i produktów odżywczych w tych krajach są niższe niż średnia światowa.
- Czy sprzedaż bezpośrednia jest szansą na szybkie wzbogacenie się dla osób fizycznych?
Sprzedaż bezpośrednia daje osobom fizycznym możliwość osiągnięcia bardzo wysokich poziomów dochodów, niezależnie od ich wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Pod względem ekonomicznym jest to model mikro-przedsiębiorczości. Jednak nie należy oczekiwać, że osiągnie się bardzo wysoki dochód w krótkim czasie. Tak jak w każdym innym biznesie, również tutaj wymagany jest wysiłek, poświęcenie i czas.
- Jak ważne jest bycie jednym z pierwszych członków organizacji marketingu sieciowego?
Nie ma bezpośredniego związku między byciem członkiem założycielem organizacji terenowej a wysokimi zarobkami. Innymi słowy, nie gwarantuje to wyższych dochodów. Patrząc z innej perspektywy, gdyby to była prawda, to kto chciałby dołączyć do organizacji sprzedaży bezpośredniej po jakimś czasie?
- Czy osoby fizyczne mogą zrobić karierę pracując przez wiele lat w sprzedaży bezpośredniej?
Absolutnie tak! Mogą pracować przez wiele lat, a ich biznesy mogą być dziedziczone po ich śmierci. Osobiście znam wiele osób, które zajmują się sprzedażą bezpośrednią od ponad 20 lat. I to w pełnym wymiarze godzin! Czy to nie jest kariera?
- Czy sprzedaż bezpośrednia jest bardziej odpowiednia dla kobiet?
Szacuje się, że na całym świecie około 75% sprzedawców bezpośrednich to kobiety, a 25% to mężczyźni. Sprzedaż bezpośrednią można łatwo prowadzić w niepełnym wymiarze godzin. A ta cecha bardzo przemawia do kobiet. Istnieje wiele organizacji sprzedaży bezpośredniej, w których jest znacznie więcej mężczyzn niż kobiet. Jest to typowa mikro-przedsiębiorczość, i nie można powiedzieć, że sprzedaż bezpośrednia jest bardziej odpowiednia dla kobiet lub mężczyzn.
- Co to jest plan wynagrodzeń?
Plan wynagrodzeń pokazuje, w jaki sposób sprzedawca bezpośredni będzie wynagradzany za spełnienie określonych kryteriów sukcesu. Niektóre z tych planów są dość proste, a niektóre naprawdę skomplikowane. Złożoność planu wynagrodzeń niekoniecznie oznacza, że jest on lepszy lub bardziej satysfakcjonujący.
- Czy postęp w cyfrowym świecie zagraża przyszłości sprzedaży bezpośredniej?
Niektórzy myśleli, że tak. Jednak zwłaszcza rozwój mediów społecznościowych pokazał coś przeciwnego. Wbrew temu przekonaniu widzimy, że Internet dostarcza bardzo potężnych narzędzi wspierających działania w terenie.
***
Autor: Hakki Ozmorali jest założycielem WDS Consultancy, kanadyjskiej firmy zajmującej się doradztwem w zakresie zarządzania i publikacji online, specjalizującej się w świadczeniu usług dla firm sprzedaży bezpośredniej. WDS Consultancy jest dostawcą-członkiem Canada DSA. Jest wydawcą „The World of Direct Selling”, wiodącego na świecie tygodnika online w branży od 2010 roku. Hakki jest doświadczonym profesjonalistą z dużym doświadczeniem w sprzedaży bezpośredniej. Jego doświadczenie zawodowe w sprzedaży bezpośredniej obejmuje role kierownika krajowego i regionalnego w różnych międzynarodowych korporacjach.
Źródło: https://worldofdirectselling.com/direct-sales-in-10-questions/