RAPORT WYNIKÓW BRANŻY SPRZEDAŻY BEZPOŚREDNIEJ ZA 2021 r.
Rok 2021 r. był dla branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce bardzo dobry. Sprzyjający klimat biznesowy po pandemii i zdecydowanie lepsze nastroje konsumenckie pozwoliły firmom sprzedaży bezpośredniej działającym w Polsce osiągnąć wartość przychodów o ponad 10% większą niż rok wcześniej.
Jednocześnie do grona przedstawicieli handlowych przystąpiło o 15% więcej osób niż w 2020 r.
To rekordowe przyrosty w ciągu ostatnich 4 lat, który pokazują, że branża ma spory potencjał rozwojowy, nawet w niepewnych czasach.
Jak co roku podajemy szczegółowe dane za rok 2021 w oparciu o informacje zebrane od firm członkowskich PSSB. W nawiasach podajemy dane za rok 2020 r.
Dane odzwierciedlają cały rynek sprzedaży bezpośredniej w Polsce.
Wartość sprzedaży oraz liczba nowych rejestracji
KRAJ | ROK | WARTOŚĆ SPRZEDAŻY NETTO w PLN | ZMIANA | Liczba zarejestrowanych sprzedawców | ZMIANA (rok do roku) |
Polska | 2018 | 4 289 000 000 | 4,5% | 880 000 | -11,8% |
Polska | 2019 | 4 233 333 000 | -1,3% | 930 000 | 5,7% |
Polska | 2020 | 4 466 000 000 | 5,5% | 987 000 | 6,1% |
Polska | 2021 | 4 932 666 000 | 10,4% | 1 140 670 | 15,6% |
Dane zawarte w tabeli pochodzą ze strony Światowej Federacji Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA) i przeliczane są z US$ na PLN https://wfdsa.org/global-statistics/. Dane dotyczące sprzedaży, WFDSA wyraża w US$, aby wykluczyć wpływ kursów walutowych i zapewnić porównywalność. WFDSA wykorzystuje średnie roczne kursy wymiany z Międzynarodowego Funduszu Walutowego do przeliczania danych z waluty lokalnej na wspólną walutę, dolary amerykańskie.
W tabeli pokazujemy dane w złotówkach. Warto wspomnie, że są to dane szacunkowe sprzedaży detalicznej i nie obejmują podatku od wartości dodanej.Na uwagę zasługuje rekordowo wysoka liczba niezależnych konsultantek i doradców, która w 2021 r. przekroczyła 1,1 miliona osób. To aż 15% wzrost w stosunku do roku ubiegłego.
Branża to przede wszystkim kobiety, które stanowią aż 83% wszystkich zarejestrowanych.
Dla około 220 tys. osób (20% wszystkich zarejestrowanych), branża jest jedynym lub jednym z głównych źródeł dochodu. Pozostali to osoby traktujące współpracę z firmami sprzedaży bezpośredniej jako zajęcie dorywcze, a także stali i regularni klienci oraz członkowie rozmaitych klubów klienta.
Jeśli chodzi o wiek doradców i konsultantek dominują osoby w wieku 35 – 44 lata, dla których współpraca w sprzedaży bezpośredniej to często kolejny etap rozwoju kariery.
Jednocześnie odsetek osób młodych do 24 r.ż. nieznacznie wzrósł (+1,5 pp).
Wiek sprzedawców
– do 18 lat – 1% (0,5%)
– 18-24 – 7% (6%)
– 25-34 – 23% (21%)
– 35-44 – 31% (28%)
– 45-54 – 21% (23%)
– 55-64 – 11% (14%)
– pow.65 – 6% (7,5%)
* w nawiasach dane za rok 2020 r.
W 2021 r. większość osób sprzedawało podczas indywidualnych spotkań (online i offline) z klientami. Sprzedaż indywidualna odpowiada za 92% obrotów, a sprzedaż na spotkaniach grupowych wygenerowała ok. 7% obrotów.
2. Dalsza digitalizacja procesu zbierania zamówień
W 2021 r. mogliśmy obserwować jeszcze większą transformację cyfrową w obszarze przyjmowania zamówień i obsługi klienta. Doradcy i konsultantki, którzy w roku 2020 r. w większości korzystali z rozwiązań online na komputerach stacjonarnych, w 2021r. w takiej samej mierze zaczęli korzystać z aplikacji mobilnych, skutecznie zarządzając swoim biznesem z poziomu telefonu komórkowego. W 2021 r. ok. 86% zamówień było przyjmowanych w ten sposób (online i mobile).
Firmy sprzedaży bezpośredniej inwestują w rozwój narzędzi i udostępniają konsultantom nowoczesne systemy obsługi klienta, a Ci chętnie z nich korzystają. Tym samym tradycyjne metody zbierania zamówień schodzą na dalszy plan.
Metody przyjmowania zamówień od sprzedawców:
– on-line 43% (76%)
– urządzenia mobilne 43% (5%)
– poczta 2% (11,7%)
– telefon 6% (4,3%)
– osobista strona/blog 5 % (0)
– sklep, centrum dystryb. 1% (4%)
* w nawiasach dane za rok 2020 r.
3. Dominują firmy marketingu wielopoziomowego – MLM
Biorąc pod uwagę strukturę firm i zasady wynagradzania dominujący udział w rynku na poziomie 76% wartości sprzedaży mają firmy marketingu wielopoziomowego – MLM.
Aż 86% wszystkich firm stowarzyszonych w PSSB to tzw. MLM-y.
Jednocześnie 14% firm marketingu jednopoziomowego generuje aż 24% obrotów.
Organizacja firm (członkowskich): jednopoziomowe – 14 %, MLM – 86 %
Udział w obrotach: MLM – 76%, SL – 24%.
4. Kosmetyki i suplementy najbardziej popularne
Niemal połowa firm sprzedaży bezpośredniej to firmy sprzedające produkty kosmetyczne – co pozostaje niezmienne na przestrzeni ostatnich lat. Umacniają się jednak także inne kategorie, w szczególności suplementy diety oraz AGD.
Udział innych kategorii w sprzedaży bezpośredniej jest marginalny.
Kategorie produktów:
– kosmetyki 49% (49%)
– suplementy i dietetyczne 22% (21%)
– agd 24% (20%)
– odzież i akcesoria 1% (1%)
– żywność i napoje 3% (3%)
– telekomunikacja, energia 0% (0%)
– książki, zabawki 0% (5%)
– chemia gospodarcza 1% (1%)
– inne 0% (0%)
Podsumowanie
„Sukces w sprzedaży nie zależy od tych, których ty znasz. Ważne jest, kto chce poznać ciebie” powiedział Dale Carnegie amerykański pisarz. Dlatego fakt, że ponad milion osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej nie może się myli, że jest to zajęcie przynoszące wymierne korzyści finansowe, ale również uznanie, zachwyt, podziw, a najczęściej wzmocnienie pewności siebie.
Firmy należące do PSSB wyróżniają się etycznością, uczciwością, transparentnością, bardzo dobrą jakością produktów oraz bezpieczeństwem i to jest również dowód na rosnące zainteresowanie wśród osób, które chcą zasmakować bycie własnym szefem, ale również, a może przede wszystkim, wśród klientek i klientów. Rosnące obroty branży oraz wzrastająca ilość osób działających w sprzedaży bezpośredniej jest tego niezaprzeczalnym dowodem.