Studia MBA to coraz bardziej popularny kierunek studiów podyplomowych. Niegdyś zarezerwowany jedynie dla top menadżerów największych firm, dziś to program kształcenia oferowany przez większość uczelni wyższych w Polsce, który staje coraz bardziej atrakcyjny finansowo i dzięki temu dostępny dla szerszego grona.
Od 2024 r., dzięki wysiłkom PSSB oraz Uczelni Wyższej Nauk Społecznych Pedagogium w Warszawie, dyplom MBA oferowany jest również dla liderów zainteresowanych rozwojem w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym.
Dlatego w tym artykule piszemy o tym, czym jest wykształcenie MBA, co daje taki dyplom i co warto wiedzieć o studiach EMBA DS/MLM w Pedagogium. Czytaj dalej >>
Studia MBA – co to jest
Studia MBA (z ang.Master of Business Administration) to prestiżowe studia podyplomowe skierowane do osób, które chcą rozwijać praktyczne umiejętności w obszarach zarządzania, strategii biznesowej, marketingu i przywództwa. Nacisk jest prowadzony na aspekty „praktyczne”, bo topowe programy MBA łączą wiedzę teoretyczną z praktyką biznesową i są prowadzone przez doświadczonych menedżerów oraz ekspertów z danej branży.
Studia biznesowe MBA narodziły się w Stanach Zjednoczonych, w których od zawsze uczelnie stały blisko biznesu. Pierwszy program tego typu uruchomiono na początku XX wieku w Harvard Business School. Ten przełomowy moment zapoczątkował nauczanie nowoczesnego zarządzania w duchu naukowego podejścia do biznesu.
Kto może studiować Business Administration?
Aby aplikować na takie studia, trzeba już być absolwentem studiów wyższych z tytułem licencjata lub magistra i najlepiej posiadać doświadczenie zawodowe na stanowiskach niższego lub średniego szczebla.
Program Business Administration jest skierowany przede wszystkim dla absolwentów kierunków biznesowych (sprzedaż, marketing, zarządzanie), którzy chcą awansować, pewniej zarządzać zespołami lub prowadzić własny biznes.
Dobra wiadomość jest taka, że w ostatnich latach widzimy coraz więcej programów dostosowanych także do innych grup zawodowych, np. specjalistów w branży medycznej, finansistów, czy od zeszłego roku liderów z sektora sprzedaży bezpośredniej (DS/MLM), które chcą uporządkować wiedzę, zyskać nowe narzędzia i profesjonalizować swoją działalność w wybranej branży.
Studia EMBA vs. MBA
Niekiedy, i tak jest również w przypadku studiów oferowanych pod patronatem PSSB (ale o tym w dalszej części artykułu), możesz się spotkać także ze skrótem EMBA.
Czym różnią się studia EMBA od MBA?
E – oznacza Executive, a programy EMBA dedykowane są osobom z większym doświadczeniem zawodowym, które już pełnią funkcje kierownicze lub zarządcze.
Pierwszy taki program uruchomił w 1943 roku Uniwersytet w Chicago. Zaprojektowano go z myślą o top menedżerach, którzy mają dużą decyzyjność w swoich organizacjach, czyli właśnie Executives.
Reasumując, w przeciwieństwie do klasycznych studiów MBA, gdzie zwykle przyjmuje się kandydatów z 2- letnim stażem, EMBA wymaga od uczestników większej aktywności zawodowej, często na stanowiskach liderskich. Dzięki temu zajęcia mogą być prowadzone w szybszym tempie i w formule ukierunkowanej na wymianę doświadczeń między praktykami z różnych branż.
Ponadto program EMBA kładzie większy nacisk na strategiczne zarządzanie, przywództwo i rozwój organizacyjny, podczas gdy MBA często skupia się na bardziej operacyjnych obszarach biznesu.
Wykształcenie MBA – co daje
Ukończenie studiów MBA to nie tylko wzrost kompetencji, ale przede wszystkim prestiżowy tytuł, który otwiera drogę do większej niezależności zawodowej oraz lepszego zrozumienia mechanizmów rynku i zarządzania zespołem. To inwestycja dla tych, którzy myślą o swojej roli w biznesie w sposób świadomy i długoterminowy.
Pamiętaj jednak, że MBA oraz EMBA to studia uzupełniające, czyli studia, które nie podnoszą tytularnego poziomu edukacji, jaki otrzymuje się kończąc studia licencjackie lub magisterskie. Mając dyplom MBA, wciąż najwyższym stopniem wykształcenia będzie tytuł zdobyty na studiach wyższych I-go lub II-go stopnia.
Aczkolwiek zdobycie dyplomu MBA/EMBA jest zawsze postrzegane jako ogromne osiągnięcie.
Wystarczy wspomnieć, że wielu największych przywódców tego świata, czołowych liderów biznesu i polityki posiada tytuł MBA. Należą do nich m.in. G.W. Bush – były prezydent USA, Tim Cook – CEO Apple, Rishi Sunak – premier Wielkiej Brytanii, czy z branży MLM – David Holl – były CEO Mary Kay Inc. (został nawet uznany „Outstanding MBA candidate”!) oraz John Agwunobi, były dyrektor zarządzający Herbalife Nutrition (a nie wymieniamy tu wszystkich).
Studia executive MBA DS/MLM – dla branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego
W PSSB czekaliśmy na to wydarzenie dobrych kilka, a może nawet kilkanaście lat. Nasze marzenia o profesjonalizacji branży spełniły się w 2024 r. dzięki otwartości i wizji nie tylko firm członkowskich, ale i osób i instytucji od wielu lat związanych i wspierających rozwój branży.
Dzięki prof. Tomaszowi Różańskiemu reprezentującemu Wyższą Szkołę Nauk Społecznych Pedagogium w Warszawie, oraz praktykom i prominentnym ekspertom działającym w MLM, w 2024 r. uruchomione zostały pierwsze w Europie (a możliwe, że także na świecie) Studia EMBA DS/MLM.
EMBA DS/MLM to nowatorski program stworzony specjalnie dla liderów branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego.
Skonstruowany przez praktyków pozwala zdobyć pogłębioną wiedzę i umiejętności w takich obszarach jak: strategie sprzedaży bezpośredniej, marketing sieciowy, negocjacje, leadership, zarządzanie zespołem oraz etyka i prawo w DS/MLM.
Program EMBA DS/MLM
Program obejmuje trzy semestry nauki (plus opcjonalny semestr poświęcony na fakultet językowy) i realizowany jest w formule hybrydowej – łącząc spotkania stacjonarne z zajęciami online. Dzięki temu studenci–liderzy mogą z łatwością zarządzać swoim grafikiem.
W pierwszej edycji studiów moduły tematyczne obejmowały:
- Strategie i Techniki Sprzedaży Bezpośredniej
– uwzględniające sprawdzone metody rozwijania sprzedaży, budowania relacji z klientami oraz planowanie strategiczne. - Marketing Sieciowy
– kluczowe strategie i narzędzia stosowane w marketingu sieciowym, w tym rekrutacja, utrzymanie sieci i motywacja zespołu, a także narzędzia i metody analizy rynku, oceny planów marketingowych oraz oceny efektywności działań marketingowych. - Negocjacje i Komunikacja
– omawiające efektywne techniki negocjacyjne oraz sztuki perswazji, które pomagają w budowaniu długoterminowych relacji biznesowych. - Leadership i Zarządzanie Zespołem
– umiejętności przywódcze oraz zarządzania zespołami w dynamicznym środowisku MLM, a także założenia psychologii osiągnieć i technik pracy nad sobą. - Etyka i Prawo w MLM/DS
– aspekty prawne oraz etyczne, które są kluczowe w branży MLM i sprzedaży bezpośredniej, a także regulacje prawne, które dotyczą przedsiębiorców, czyli osób prowadzących własną działalność.
Program studiów (kluczowe moduły):
- Moduł 1: Branża i plany marketingowe;
- Moduł 2: System biznesu;
- Moduł 3: Skuteczna komunikacja;
- Moduł 4: Sprzedaż;
- Moduł 5: Rekrutacja;
- Moduł 6: Psychologia biznesu;
- Moduł 7: Przywództwo;
- Moduł 8: Zarządzanie;
- Moduł 9: Social media;
- Moduł 10: Narzędzia wspierające rozwój biznesu;
- Moduł 11: AI w biznesie;
- Moduł 12: Prawo i ekonomia;
- Moduł 13: Finanse przedsiębiorstw;
- Moduł 14: Rady nadzorcze i zarządy spółek.
Warunki zaliczenia dyplomu
Aby uzyskać dyplom Executive MBA DS/MLM, uczestnik musi zebrać pełne 90 punktów ECTS (to europejski system punktów zaliczeniowych, który ułatwia przenoszenie się studentów między uczelniami w różnych krajach), co wymaga zaliczenia wszystkich modułów merytorycznych (ćwiczeń, wykładów i seminariów) z oceną minimum 3,0.
Dodatkowo, w programie przewidziane są również warsztaty i sesje mentorskie — udział w co najmniej 80 % zajęć jest warunkiem dopuszczenia do obrony projektu.
Praca końcowa
Program kończy się przygotowaniem i obroną pracy końcowej (np. projekt rozwoju własnej sieci, kampania edukacyjna, strategia wejścia na nowy rynek), która potwierdza umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Studenci otrzymują tytuł Executive MBA, uznawany w całej UE.
Tryb studiów
W pierwszej edycji studia trwają 3 semestry, a dodatkowy 1 semestr, dla chętnych, poświęcony jest na fakultet językowy. Zajęcia odbywają się w dni tygodnia online oraz stacjonarnie w wybrane weekendy.
Wykształcenie MBA/EMBA – cena
Koszt programów MBA/EMBA w Polsce jest bardzo zróżnicowany i zależy od wielu czynników. Najdroższe programy Executive MBA w czołowych szkołach biznesu to wydatek rzędu 70–90 tys. zł za całość: na przykład Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej oferuje program za 87 500 zł źródło: https://biznes.edu.pl/executive-mba/oplaty/), a SGH w Warszawie – za 70 000 zł (źródło: mba-sgh.pl).
Z drugiej strony bardziej przystępne cenowo opcje zaczynają się już od około 25 000–35 000 zł za cały program.
W programie Executive MBA dla Branży Sprzedaży Bezpośredniej i Marketingu Sieciowego (DS/MLM) pod patronatem PSSB czesne wynosi 11 300 zł za semestr, co daje łącznie 33 900 zł pedagogium.pl. To konkurencyjna oferta, łącząca specjalistyczny program z atrakcyjną ceną w porównaniu ze standardowymi stawkami na rynku MBA.
Dodatkowo uczelnia przewidziała zniżki dla osób już związanych z branżą. Będziemy informować
o tym na naszych mediach społecznościowych PSSB, więc warto nas obserwować.
Nowe możliwości kariery z wykształceniem EMBA DS/MLM
Dla osób aktywnych w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym, studia EMBA to szansa na wyniesienie swojej praktyki na poziom strategiczny. Liderzy zyskują narzędzia do bardziej świadomego i skutecznego działania – zarówno w zakresie zarządzania zespołami, jak i budowania marki osobistej w strukturze.
Studia dają dostęp do wiedzy, która wykracza poza codzienną praktykę – uczą jak analizować trendy rynkowe, projektować modele biznesowe, lepiej komunikować się z zespołem i klientami, a także jak prowadzić działania w zgodzie z obowiązującym prawem i zasadami etyki.
Ponieważ wykładowcami są praktycy z osiągnięciami w branży, uczestnicy studiów zyskują dostęp do realnych case studies oraz sieci kontaktów, co otwiera nowe możliwości, poszerza horyzonty, i pozwala przewidywać zmiany w branży, by tworzyć strategie odporne na kryzysy.
To inwestycja nie tylko w wiedzę, ale też w przywództwo, prestiż i trwałość własnego biznesu.
Wiele korzyści dla absolwentów programu w branży i poza nią
Uzyskanie prestiżowego wykształcenia EMBA to nie tylko dowód zaawansowanej wiedzy menedżerskiej, lecz także „trampolina” do wielu ciekawych możliwości rozwoju kariery czy biznesu, zarówno w branży sprzedaży bezpośredniej, jak i poza nią.
Dla osób aktywnych w MLM/DS posiadanie tego tytułu znacząco podnosi pozycję w strukturze, wzmacnia wiarygodność w oczach partnerów, jak i w całym środowisku biznesowym branży. Pozwala też budować autorytet i sprawniej pozyskiwać nowe osoby do biznesu.
Dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać własną firmę w modelu sprzedaży bezpośredniej, to ogromne wsparcie merytoryczne i praktyczne.
Dla osób niekoniecznie pewnych, czy będą rozwijać się w branży, to inwestycja w uniwersalne kompetencje, które są transferowalne do innych zawodów i organizacji. Jak mówi Tomasz Muras – dyrektor generalny PSSB „(…) Ja patrzę po swojej praktyce [i widzę – przyp. red.], ile osób ze sprzedaży bezpośredniej wyszło do innego rodzaju działalności – reklama, firmy eventowe, firmy konsultingowe, firmy HR-owe, cała masa biznesów, którzy zaczynali od tego, że kiedyś spotkali na swojej drodze jakiegoś sponsora, który opowiedział o tej możliwości [w branży sprzedaży bezpośredniej – przyp. red.].”
Na koniec warto wspomnieć, że dyplom EMBA formalnie uprawnia do objęcia stanowisk członka zarządu oraz często stanowi niezbędny wymóg przy rekrutacji na miejsca w radach nadzorczych spółek kapitałowych.
Korzyści:
- Ekspercka wiedza na najwyższym poziomie
- „Fast track” do rozwoju własnego biznesu
- Networking z najbardziej uznanymi ekspertami w branży
- Możliwości rozwoju kariery na najwyższych stanowiskach w innych branżach
- Furtka do stanowisk w radach nadzorczych czy zarządach spółek kapitałowych
- Uznawany na całym świcie dyplom EMBA
Diagnoza stylu przywództwa – Structogram® dla każdego studenta
Unikalnym elementem programu EMBA DS/MLM jest bezpłatne badanie Structogram® o wartości 4 tys. PLN, które każdy uczestnik przechodzi na początku studiów. To narzędzie diagnostyczne pomaga zrozumieć własny biologicznie uwarunkowany styl działania, komunikacji i zarządzania.
Dzięki Structogramowi liderzy poznają swoje naturalne predyspozycje, uczą się lepiej rozumieć innych i dostosowywać styl przywództwa do różnych typów osobowości w zespole. To przekłada się na większą skuteczność w budowaniu relacji, motywowaniu partnerów i rozwiązywaniu konfliktów.
W branży sprzedaży bezpośredniej, gdzie relacje i zaufanie są kluczowe, znajomość własnego profilu to potężne narzędzie rozwoju osobistego i zawodowego – oferowane uczestnikom jako integralna część programu EMBA.
EMBA – zakończenie 1-go roku akademickiego i rekrutacja na kolejny rok
Zakończenie I-go roku studiów EMBA DS/MLM przyniosło wiele inspirujących efektów i obserwacji.
Dzieliliśmy się nimi m.in. podczas debaty ekspertów na uczelni Pedagogium 10 czerwca 2025 r.
Debata została nagrana i jest dostępna do obejrzenia dla zainteresowanych pod linkiem: https://www.youtube.com/live/RrBnYtJFqD0. Warto obejrzeć, co mówią eksperci w branży, a wielu z nich jest również wykładowcami studiów EMBA DS/MLM.
Teraz, gdy już świętujemy sukces pierwszej grupy, rusza rekrutacja na kolejny rok akademicki.
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych podniesieniem swoich kompetencji i wzmocnieniem pozycji na rynku do zgłaszania się przez stronę uczelni Pedagogium
LINK DO REKRUTACJI: https://pedagogium.pl/studia/emba-ds-mlm/
Jeśli jeszcze nie jesteś całkowicie przekonany/przekonana, czy program EMBA to dobra inwestycja, to zapraszamy do oglądnięcia testimoniali naszych studentów:
Zobacz wszystkie nagrania.
Potrzebujesz więcej informacji na temat studiów, zapraszamy na stronę: https://pedagogium.pl/studia/emba-ds-mlm/ lub do bezpośredniego kontaktu przez https://pssb.pl/kontakt.