Każda transakcja zakupowa bezpośrednio od sprzedawcy niesie ze sobą ryzyko dla konsumenta (choćby tylko umiarkowane).
Bezpośrednie zakupy to w praktyce zarówno zakupy online, ze sklepu internetowego, jak i zakupy, które odbywają się podczas osobistych spotkań czy osobistych zdalnych kontaktów z przedstawicielem handlowym firmy.
Im więcej takich transakcji na rynku tym częściej dochodzi do nadużyć. Szczególnie szybko rosnący e-commerce i łatwość zakładania nowych sklepów internetowych sprzyjają oszustwom.
Nic więc dziwnego, że konsumenci starają się być ostrożni i szukają gwarancji i potwierdzenia legalnego działania.
Kanał sprzedaży online, przy tak dużej liczbie graczy na rynku trudno jest skutecznie kontrolować. Inaczej natomiast sprawy wyglądają w branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego. Tutaj istnieją mechanizmy ochrony konsumentów.
W tym artykule przybliżymy nasze procedury weryfikacyjne, dzięki którym możemy zagwarantować bezpieczeństwo kontaktów handlowych zarówno dla tych którzy kupują bezpośrednio, jak i dla tych, którzy współpracują z firmami jako partnerzy
Czytaj więc dalej jeśli:
- Robisz zakupy od konsultantów i sprzedawców bezpośrednio i chcesz mieć pewność, że kupujesz od rzetelnej firmy,
- Podjąłeś/ podjęłaś współpracę z firmą i chcesz mieć pewność, że współpracujesz zgodnie z zasadami etyki i uczciwości handlowej,
- Szukasz firmy do współpracy i chcesz się upewnić, że wybierzesz organizację, która zapewni ci dobry start w tym biznesie.
PSSB – transparentność i etyka w sprzedaży bezpośredniej
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) od blisko 30 lat stoi na straży etyki i jakości w branży. Aby zapewnić konsumentom i przedsiębiorcom bezpieczeństwo, organizacja prowadzi dokładną procedurę weryfikacji firm członkowskich. Dzięki niej w PSSB zrzeszone są wyłącznie przedsiębiorstwa spełniające najwyższe standardy.
Te standardy zostały wypracowane w ciągu wielu lat zbierania doświadczeń, w oparciu o dobre praktyki rynkowe, wiedzę innych organizacji direct selling w Europie i na świecie (SELDIA, WFDSA) oraz ustawodawstwo polskie i europejskie.
W rezultacie stworzyliśmy proces, który pozwala na rygorystyczną i rzetelną ocenę każdej firmy, która wyrazi chęć dołączenia do Stowarzyszenia
Proces weryfikacji firm składających wniosek o członkostwo w PSSB
Krok 1. Zgłoszenie i wniosek o członkostwo
Pierwszym krokiem jest formalny wniosek firmy zainteresowanej członkostwem w PSSB. Wymaga on przedstawienia:
- dokumentów rejestrowych,
- struktury właścicielskiej i organizacyjnej,
- informacji o modelu sprzedaży i produktach/ofercie.
Do wniosku wymagane jest, aby firma dołączyła dokumenty firmowe:
- formularze zamówień/sprzedaży,
- wzory umów z dystrybutorami i konsumentami,
- plan marketingowy i katalog produktów,
- materiały promocyjne (ulotki, katalogi),
- regulaminy (np. sprzedaży online, klubu liderów),
- informacje konsumenckie, certyfikaty produktów,
- inne dokumenty istotne w relacjach firma-dystrybutor-klient.
Krok 2. Analiza zgodności z Kodeksem Etycznym
Weryfikacji zgodności dokumentów z przepisami dotyczącymi sprzedaży bezpośredniej i ochrony konsumentów, dokonuje na pierwszym etapie kancelaria prawna, która sporządza raport wraz z oceną.
Ponieważ każda firma członkowska musi działać zgodnie z Kodeksem Sprzedaży Bezpośredniej PSSB, który opiera się na europejskich i światowych normach, kancelaria analizuje także inne aspekty działalności, takie jak:
- Czy w relacjach z konsumentami są promowane uczciwe zasady i praktyki,
- Czy zasady współpracy ze sprzedawcami są jasno określone i zrozumiałe,
- Czy firma nie stosuje praktyk wprowadzających w błąd,
- Czy plan marketingowy jest przejrzysty.
Raport trafia do Zarządu i w przypadku pozytywnej oceny odbywa się krok 3.
Krok 3. Weryfikacja przez Walne Zgromadzenie
Teraz przychodzi czas na to, aby zainteresowana firma zaprezentowała się podczas Walnego Zebrania członków PSSB. Członkowie mogą zadawać kandydatowi pytania (i zadają ich mnóstwo), po czym odbywa się dyskusja i głosowanie. W przypadku pozytywnego wyniku głosowania, firma-kandydat rozpoczyna 12-miesięczny okres próbny.
Wszystkie dokumenty i dodatkowe pytania od firm na Walnym Zgromadzeniu mają dać pewność, że:
- firma posiada realne, wartościowe produkty lub usługi,
- nie stosuje ukrytych opłat ani mechanizmów typowych dla piramid finansowych,
- rzetelnie rozlicza się ze sprzedawcami i kontrahentami,
- zapewnia system szkoleń i wsparcia dla swoich współpracownikó
Krok 4. Okres próbny
To szczególny czas dla firmy, podczas którego musi niejako udowodnić, że faktycznie przestrzega zasad i wyznaje wartości, które Stowarzyszenie chce promować i pielęgnować w branży: etykę, uczciwość, transparentność i rzetelność.
W razie wątpliwości, PSSB może zażądać dodatkowych wyjaśnień lub dokumentacji.
Krok 5. Członkostwo i monitorowanie działania
Dopiero po pozytywnym okresie próbnym firma zmienia informację o statusie kandydata na informację o członkostwie oraz potwierdza przestrzeganie kodeksu etycznego PSSB. Z Kodeksem muszą zapoznać się także wszyscy sprzedawcy rejestrujący się w firmie.
Co istotne, członkostwo w PSSB to nie jednorazowa kontrola, ale ciągłe zobowiązanie:
- firmy są monitorowane pod kątem przestrzegania Kodeksu,
- konsumenci i sprzedawcy mogą zgłaszać zastrzeżenia do Stowarzyszenia poprzez procedurę skargi (zob. też: https://pssb.pl/zglos-problem/),
- w przypadku naruszeń firma może zostać ukarana, a nawet usunięta ze Stowarzyszenia.
Podsumowanie
Dzięki tej długotrwałej i szczegółowej procedurze konsumenci mogą mieć pewność, że firmy zrzeszone w PSSB to partnerzy godni zaufania. Z kolei przedsiębiorcy zyskują bezpieczne środowisko do rozwoju kariery w sprzedaży bezpośredniej.
Reasumując, członkostwo w PSSB to znak jakości. PSSB może potwierdzić, że każda firma, która z sukcesem przeszła proces weryfikacji to transparentna, stabilna i rzetelna organizacja, w której kultywuje się etyczne podejście do biznesu.
