Fakty i mity

"

Czym jest sprzedaż bezpośrednia

Dekalog potencjalnego sprzedawcy

Historia

Fakty i mity

Sprzedaż bezpośrednia a piramidy finansowe

Fakty i mity

 

 

Fakt – zakupy bezpośrednie są bezpieczne

Osoba, która dokona zakupu poza lokalem przedsiębiorcy, chroniona jest w taki sam sposób, jak klienci sklepów detalicznych, a w wielu przypadkach przysługują jej dodatkowe prawa. Na przykład, możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od jej zawarcia. Obecne przepisy prawne nie przewidują obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwych towarów zakupionych w sposób tradycyjny.

 

Fakt – sprzedaż bezpośrednia aktywizuje zawodowo

Sprzedaż bezpośrednia umożliwia aktywizację zawodową osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Firmy tej branży dają możliwość tworzenia miejsc pracy dla siebie i swoich bliskich. Co istotne, nie ważny jest  wiek, płeć czy wcześniejsze doświadczenie. Sektor daje także możliwość pracy dodatkowej: dla około 88 proc. sprzedawców w Polsce, sprzedaż bezpośrednia to zajęcie tymczasowe, pozwalające na podreperowanie domowego budżetu.

 

Mit – sprzedawcy sprzedaży bezpośredniej to niewykształceni akwizytorzy

Badania pokazują, że 90 proc. sprzedawców to osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem. Sprzedawcy cieszą się dużym zaufaniem klientów, a nowych najczęściej pozyskują z polecenia. Sprzedawca bezpośredni nie jest osobą z przypadku: w Polsce niemal co piąty sprzedawca pracuje w sektorze od ponad 10 lat.

Od 2024 r. Sprzedaż bezpośrednią oraz MLM można także studiować w ramach studiów Executive MBA na wyższej uczelni nauk społecznych Pedagogium w Warszawie. To pierwsze tego typu studia w Europie, a nawet na świecie, pokazujące, że branża się profesjonalizuje.

 

Mit – sprzedawcy są zatrudnieni przez firmy sprzedaży bezpośredniej

Sprzedawcy, z których większość to osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, podpisują jedynie umowy o współpracy lub agencyjne z firmami dystrybucyjnymi.

 

Mit – sprzedaż bezpośrednia jest nachalna

Badania przeprowadzone przez IBRIS w 2016 roku pokazują, że ponad jedna czwarta osób kupujących produkty oferowane przez firmy z branży sprzedaży bezpośredniej, sama poszukuje konsultanta. Prawie 46% kupujących potwierdza, że ceni fakt, że mogą w spokoju, np. we własnym domu, zapoznać się z ofertą firmy, a ponad 80% ocenia dobrze konsultantów, jako osoby, które rzetelnie przekazują wiedzę o produkcie i są w stanie odpowiedzieć na nurtujące pytania.

 

Mit – sprzedaż bezpośrednia, a zwłaszcza sprzedaż sieciowa, to forma piramidy

Piramida (sprzedaż lawinowa) to przedsięwzięcie, w którym uczestnik jest wynagradzany nie za sprzedaż towarów czy usług, jak to się dzieje w firmach sieciowych (MLM), ale wyłącznie za wciągnięcie do systemu innych osób, a jego ewentualne wynagrodzenie pochodzi z wpłat kolejnych uczestników systemu. W przeciwieństwie do legalnie działających firm sieciowych, piramidy są nielegalne w świetle prawa polskiego i unijnego.

 

Mit – tylko pierwsi wchodzący do systemu zarabiają

To nieprawda. Plany marketingowe rzetelnych firm są tak skonstruowane, by każdy miał takie same szanse. Pozycja na poszczególnych poziomach zależy od wygenerowanej sprzedaży, a wynagrodzenie jest obliczane jako procent od obrotu.
Zarobki zależą więc od tego, jak szybko sprzedawca będzie wchodził na kolejne poziomy obrotów..
Wyniki finansowe zależą od indywidualnego zaangażowania, a nie od daty dołączenia.

 

Mit – aby zacząć potrzebujesz dużego wkładu własnego

Żądanie wpłaty na start czy to w postaci inwestycji początkowej czy konieczności zakupu drogich produktów to czerwona flaga, czyli sygnał ostrzegawczy, że firma może nie działać legalnie.
W uczciwych i transparentnych firmach, aby przystąpić do systemu nie potrzeba dużej inwestycji. Sprzedawca powinien jednak zakupić rozsądnie wyceniony pakiet startowy, który będzie mu służył jako narzędzie sprzedaży. Firmy mają obowiązek odkupić pakiet w ciągu nawet 12 miesięcy jeśli sprzedawca zrezygnuje z uczestnictwa w firmie.

 

Fakt – sprzedaż bezpośrednia to doskonała forma pracy dorywczej

Sprzedaż bezpośrednia to doskonała forma pracy dorywczej, ponieważ oferuje dużą elastyczność i możliwość dostosowania godzin pracy do własnych potrzeb. Dzięki temu idealnie sprawdza się dla osób poszukujących zajęcia, które można łączyć z innymi obowiązkami, np. Mam opiekujących się małymi dziećmi lub studentów, którzy chcą studiować stacjonarnie.
Taka forma współpracy nie tylko pozwala na efektywne dorabianie, ale przy okazji pozwala zdobywać nowe kompetencje i rozwijać się zawodowo. Co więcej, sprzedaż bezpośrednia świetnie łączy się z innym rodzajem pracy czy nawet biznesem — pomyśl o salonie kosmetycznym oferującym kosmetyki, czy usługach dietetyka, który także sprzedaje suplementy diety…

 

Mit – aby odnieść sukces, trzeba mieć duże doświadczenie w sprzedaży

Aby zacząć w marketingu sieciowym czy sprzedaży bezpośredniej, nie trzeba mieć doświadczenia. Firmy oferują szkolenia a system wielopoziomowy oznacza, że często masz nad sobą osobę doświadczoną, która może Ci pomóc rozwinąć skrzydła.
Prawda natomiast jest, że w tym zawodzie trzeba mieć predyspozycje i lubić kontakt z ludźmi, oraz dobrze znosić odmowę.

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuję” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.