Czym jest sprzedaż bezpośrednia
Dekalog potencjalnego sprzedawcy
Historia
Fakty i mity
Sprzedaż bezpośrednia a piramidy finansowe
Dekalog potencjalnego sprzedawcy
01. Czy jesteś gotowy?
Przyjrzyj się sobie i zdecyduj, czy masz predyspozycje, by być dobrym sprzedawcą (czy łatwo nawiązujesz kontakty z ludźmi, czy jesteś komunikatywny, czy masz dar przekonywania, czy potrafisz znieść niepowodzenia itd.).
02. Określ ilość czasu
Określ ilość czasu, jaką chcesz poświęcać sprzedaży bezpośredniej: czy ma to być Twoje główne zajęcie czy dodatkowe. Od tej decyzji, Twojej wiedzy oraz osobistych upodobań zależy wybór firmy do współpracy (np. sprzedaż kosmetyków, artykułów gospodarstwa domowego lub dekoracyjnych czy sprzedaż usług).
03. Załóż własną firmę
W większości przypadków musisz być przygotowany na założenie własnej firmy (prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej). Zorientuj się, ile czasu będziesz potrzebował na załatwienie wszystkich formalności, i jakie będą wstępne koszty. W wielu przypadkach odpowiedniej informacje i rad udzieli ci przedsiębiorstwo sprzedaży bezpośredniej, z którym chcesz współpracować.
04. Sprawdź, czy firma jest członkiem PSSB
Sprawdź, czy firma, z którą chcesz współpracować, jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Jeśli jest, to masz gwarancję jej rzetelności i solidności. Jeśli nie, zasięgnij opinii o firmie w PSSB, Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacji Konsumentów lub u najbliższego rzecznika konsumentów.
05. Unikaj prowizji z opłat wejściowych
W przypadku przedsiębiorstw marketingu wielopoziomowego (sprzedaż sieciowa) unikaj firm, w których wynagrodzenie sprzedawców pochodzi nie ze sprzedaży produktów/usług, ale wyłącznie z opłat wejściowych (zwykle wysokich) wnoszonych przez kolejnych uczestników sieci.
06. Wybierz odpowiedzialnie
Równie podejrzane są firmy pobierające wygórowane opłaty za szkolenia początkowe lub zestawy demonstracyjne (wyższe niż ich prawdziwa wartość rynkowa). Upewnij się, że umowa przewiduje – w przypadku Twojej rezygnacji z dalszej współpracy – odkupienie przez firmę tych materiałów oraz większości zgromadzonych przez Ciebie zapasów produktów nadających się do dalszej sprzedaży.
07. Zapoznaj się z umową
Uważnie przeczytaj zarówno umowę, jaką masz podpisać z firmą, jak i umowy, jakie w imieniu firmy masz podpisywać z klientami. Upewnij się, że nie zawierają tzw. klauzul abuzywnych, czyli niezgodnych z obowiązującymi przepisami z zakresu ochrony praw konsumentów i z Kodeksem Sprzedaży Bezpośredniej PSSB, np. brak informacji o czternastodniowym terminie na odstąpienie od umowy przez klienta lub żądanie tzw. odstępnego za zrezygnowanie z umowy w tym czasie.
08. Unikaj firm obiecujących złote góry
Równie podejrzane są firmy pobierające wygórowane opłaty za szkolenia Unikaj firm obiecujących złote góry w zamian za niewielki wysiłek i w krótkim czasie.
09. Sprzedawaj tylko produkty dobrej jakości
Upewnij się, że wybrana przez Ciebie do współpracy firma oferuje produkty dobrej jakości – takie, które będziesz mógł z przekonaniem polecać swoim klientom.
10. Unikaj firm bez siedziby
Unikaj firm, które nie chcą podawać adresów swej siedziby czy centrali, a udostępniają jedynie kontakt przez telefon komórkowy.