Witam wszystkich Bezpośrednich!
Ostatnio na naszym rynku wydawniczym pojawiła się niezwykła pozycja , którą chciałbym Wam serdecznie zarekomendować. To książka autorstwa Arona Axela Wadlewskiego, która nosi tytuł „Multi Level Marketing. Determinanty sukcesu biznesowego” i jest wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Aron Wadlewski jest pracownikiem naukowym i dydaktycznym Uniwersytetu Łódzkiego a książka , o której tu opowiadam to wydanie drukiem jego pracy doktorskiej.
Pierwsza rzecz warta odnotowania to to ,że nie mamy tutaj do czynienia z czyimiś prywatnymi, bardziej lub mniej subiektywnymi opiniami czy zbiorem anegdot, jakich przecież w świecie Sprzedaży Bezpośredniej jest bez liku, a z rzetelną publikacją naukową
Książka Pana Doktora Wadlewskiego jest pozycją opartą na niesamowitej ilości tekstów źródłowych.
Bibliografia załączona na końcu zajmuje siedem stron! Jak twierdzi sam autor nie jest to w żadnym razie podręcznik akademicki, choć ja prawdę mówiąc zalecałbym (i będę to zdecydowanie robił) lekturę tej książki każdemu kto interesuje się tematyką Sprzedaży Bezpośredniej i MLM, niezależnie czy jest studentem, pracownikiem jednej z firm działających na rynku czy niezależnym przedsiębiorcą budującym swój biznes MLM.
Po przepracowaniu wielu lat w Sprzedaży Bezpośredniej wydawało mi się że wiem wszystko o tym rodzaju działalności. Wartość pracy Pana Doktora Wadlewskiego polega na systematycznym i uporządkowanym podaniu całego aparatu pojęciowego dotyczącego Direct Selling i MLM, tak aby raz na zawsze „ustawić sobie w głowie” wszelkie definicje, co jest częścią czego, co się w czym zawiera lub czym się różni, itd.
Dodatkowo otrzymujemy wykład z historii Sprzedaży Bezpośredniej i liderujących, najbardziej znaczących firm, a także ostateczne wyjaśnienie czym różni się prawidłowy , legalny MLM od kryminalnych praktyk w rodzaju piramid finansowych i schematów Ponziego.
Zestawienie wszystkich charakterystyk w formie bardzo pożytecznych tabelek pozwala łatwo zorientować się w tych, w sumie zasadniczych, różnicach. Myślę, że w dobie „pakowania wszystkiego do jednego wora” i krążących po mediach niestworzonych historii nt. piramid (ostatnio czytałem, że nawet Jurek Owsiak jest szefem piramidy finansowej!) wszystkim nam przyda się powtórka z rzetelnej wiedzy na ten temat.
Jak zaznaczyłem, omawiana pozycja jest pracą naukową, a zatem Pan Doktor Wadlewski w dalszej części zajmuje się weryfikacją różnych hipotez dotyczących źródeł sukcesu w MLM.
To dopiero jest fascynujące!
Dlaczego jednym się udaje a drugim nie? Kim są ci którym się udało? Co takiego szczególnego ich wyróżnia?
Początkowo nie mogłem w to uwierzyć, ale materiałem badawczym który analizuje Aron Wadlewski są badania ilościowe przeprowadzone na próbie, uwaga, 352 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o model MLM!
Co z tego wynika? Niech to pozostanie największym suspensem mojego artykułu! Ja mogę powiedzieć tylko tyle, że z całą pewnością Pan Doktor Aron Wadlewski jest jednym z największych autorytetów w naszej dziedzinie w Polsce, ale chyba w najbliższej przyszłości nie tylko w Polsce, gdyż ja już otrzymuję pytania dotyczące dostępności tej pozycji w języku angielskim.
Cieszę się ,że Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej mogło się choć troszkę przyczynić do powstania tej pracy, a także z tego, że mogę z Panem Aronem współpracować w ramach prowadzenia wykładów na naszych studiach EMBA na WSNS Pedagogium w Warszawie.
Osobiście „przeciąłem” tę książkę w jeden dzień. Nie mogłem się oderwać! Według mnie pozycja obowiązkowa dla każdego Bezpośredniego! Panie Doktorze, dziękuję.
Tomasz Muras
Dyrektor Generalny PSSB.