Czym jest sprzedaż bezpośrednia
Dekalog potencjalnego sprzedawcy
Historia
Fakty i mity
Sprzedaż bezpośrednia a piramidy finansowe
Historia
Historia sprzedaży bezpośredniej sięga czasów pierwszych cywilizacji – Egiptu, Syrii czy Babilonii. Początki handlu oparte były na bezpośredniej relacji sprzedawcy z kupującym i to właśnie sprzedawcom bezpośrednim zawdzięczmy jego rozwój w średniowieczu.
Jednak przechodząc do czasów bardziej współczesnych, ten kanał dystrybucji rozwijał się intensywnie zwłaszcza w Ameryce w XVIII i XIX w. dzięki przybywającym na te tereny emigrantom. Młody kraj, z powoli rozwijającą się infrastrukturą, zwłaszcza na obrzeżach młodej Ameryki, sprzyjał sprzedaży bezpośredniej. Ta forma handlu kontynuowała swój rozwój pod koniec XIX w. i na początku XX w. W latach 50-tych XX w. pojawił się nowy kierunek w sprzedaży bezpośredniej polegający na organizowaniu spotkań towarzyskich w szerszym gronie w domach klientów, na których przeprowadzano prezentacje produktów.
Kalendarium sprzedaży bezpośredniej
1885
- Wydawnictwo z Nashville, Tennessee, sprzedaje Biblię metodą sprzedaży bezpośredniej.
1886
- W Nowym Jorku powstaje California Perfume Co.
– późniejsze Avon Products Inc.
1930
- Stanley Home Products Co. (Stanhome) wprowadza sprzedaż grupową.
1959
- Powstaje Amway – pionier marketingu wielopoziomowego (MLM).