Misja Stowarzyszenia
Organy Stowarzyszenia
Firmy członkowskie
Statut PSSB
Kodeks PSSB
Kodeks etyczny PSSB – gwarancja większej etyki w biznesie
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) od 30 lat działa na rzecz ochrony praw konsumentów oraz sprzedawców w branży sprzedaży bezpośredniej.
Istotnym elementem tej działalności było stworzenie Kodeksu etycznego, który reguluje stosunki pomiędzy stronami w multilevel marketingu: firmami a partnerami biznesowymi, partnerami (sprzedawcami) a kupującym, oraz firmą a Stowarzyszeniem – PSSB.
Tych kombinacji może być więcej, bo zdarza się, że konsument kupuje bezpośrednio od firmy, a i same firmy ze sobą również wchodzą w zależności.
Kodeks reguluje wszystkie te stosunki określając jakie prawa i obowiązki mają uczestnicy transakcji.
Cele Kodeksu
Rolą Kodeksu szeroko jest promowanie etyki w biznesie.
Uzupełniając zadanie ochrony praw i interesów konsumentów oraz sprzedawców i jak najlepszego zaspokajania ich potrzeb, Kodeks promuje uczciwą konkurencję, etyczne praktyki i służy firmom, które go przyjmują do utrwalania pozytywnego wizerunku.
Kodeks jest więc narzędziem realizującym misję PSSB w zakresie dążenia do większej etyki, uczciwości, rzetelności i transparentności w branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce.
Obowiązkiem każdej firmy przystępującej do PSSB jest przestrzeganie postanowień Kodeksu.
Zobowiązanie się do przestrzegania kodeksu jest także warunkiem przystąpienia do PSSB każdej nowej firmy.
Nasze firmy członkowskie przechodzą rzetelną weryfikację (obejmującą również weryfikację zgodności z prawem stosowanych przez firmy w kontaktach z konsumentami i sprzedawcami dokumentów), dzięki której możemy gremialnie zagwarantować, że dana firma ma podstawy by działać uczciwie, transparentnie i etycznie.
Ponadto, aby zapewnić ochronę praw konsumentów oraz osób podejmujących współpracę z firmami stowarzyszonymi, firmy członkowskie są zobowiązane poinformować o treści kodeksu etycznego wszystkich sprzedawców i wymagać od nich, jako warunku członkostwa w ich systemie dystrybucyjnym, przestrzegania postanowień kodeksu etycznego.
Nad tym, czy Kodeks jest przestrzegany w firmach czuwa Krajowy Administrator Kodeksu – to niezależna osoba wybierana przez Stowarzyszenie. Jest nią obecnie Michał Chodkowski z kancelarii Łaszczuk & Partners.
Kodeks a ochrona praw konsumentów – pierwszy krok do etycznego działania
W interesie wszystkich firm stowarzyszonych jest to, aby branża direct selling / marketingu sieciowego nie była wykorzystywana przez osoby czy organizacje, które liczą na naiwność innych, by w sposób nielegalny zbić szybki kapitał.
Kodeks daje więc konsumentowi gwarancję, że ma on do czynienia z legalnie prowadzoną działalnością i może dokonywać bezpiecznych zakupów.
W czasach, gdy Kodeks był przyjmowany przez PSSB jego postanowienia były zdecydowanie korzystniejsze dla konsumentów i zapewniały większą ochronę dla konsumentów niż przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
W tej chwili są one bardziej wyrównane – kodeks etyczny PSSB potwierdza zakres prawnej ochrony konsumenckiej, przede wszystkim w zakresie:
- Rzetelnego informowania konsumentów m.in. o:
- firmie, którą reprezentują (jej dane teleadresowe i rejestracyjne)
- ofercie, jaką proponują konsumentowi
- warunkach zakupu
- warunkach płatności
- warunkach odstąpienia
- cenie Produktu uwzględniającej wszelkie podatki,
- kosztach dostawy (jeśli ma to zastosowanie),
- warunkach płatności, warunki kredytowania, dostawy lub wykonania umowy,
- istnieniu prawa do odstąpienia lub zwrotu,
- warunkach gwarancji,
- szczegółach i ograniczeniach dotyczących serwisu w okresie po sprzedaży.
- Poszanowania prywatności konsumenta; wzbranianie się od nachalnego, uciążliwego kontaktu
- Etycznego, uczciwego postępowania / nie wykorzystywania zaufania kupujących
Kodeks etyczny – szczególna ochrona praw sprzedawców
Kodeks etyczny ma również chronić sprzedawców przed oszustwami tzw. piramid finansowych, które odwołują się do pragnień szybkiego wzbogacenia się. Nie mają one wiele wspólnego z uczciwą działalnością w marketingu wielopoziomowych i sprzedaży bezpośredniej, która opiera się na uczciwym generowaniu obrotu i ciężkiej pracy.
Pisaliśmy o tym w naszym artykule wyjaśniając czym różni się MLM od oszustwa jakim jest piramida finansowa (zobacz tu)
Ponieważ jednak nie możemy weryfikować wszystkich firm na rynku (oprócz naszych firm członkowskich i firm kandydujących), przewidzieliśmy w Kodeksie szczególne uprawnienia dla sprzedawców (przedsiębiorców).
Kodeks chroni więc sprzedawców w kontaktach z firmami:
- Zabraniając oszukańczych praktyk rekrutacyjnych
- Dając możliwość odstąpienia od zawartej umowy w ciągu 7 dni
- bez ponoszenia opłat i podawania przyczyny
- z możliwością odsprzedaży zakupionych w ciągu 12 miesięcy poprzedzających datę złożenia firmie (przedsiębiorczy) rezygnacji, zestawów (próbek, katalogów itd.) za conajmniej 90% ich ceny zakupu.
Zwróć uwagę, że kodeks aż dwukrotnie wydłuża termin na odsprzedaż ww. zestawów, przyznając dodatkowo okres 6 miesięcy ponad to, co daje ustawa o ochronie konsumentów – 6 miesięcy.
Możliwość złożenie skargi
Kodeks przewiduje również możliwość rozpatrywania skarg związanych z działalnością firm członkowskich i sprzedawców. Konsumenci i sprzedawcy mogą składać do osób wyznaczonych przez PSSB – Krajowych Administratorów Kodeksu – skargi oparte na postanowieniach kodeksu.
Konsumenci nie ponoszą żadnych opłat za rozpatrywanie skargi. PSSB rozpatruje skargi zgodnie z procedurą.
Możliwość złożenia skargi jest dostępna bezpośrednio z naszej strony.
Pobierz Kodeks w wersji pdf i noś go zawsze ze sobą
Przygotowaliśmy nasz Kodeks etyczny w formie graficznej, aby łatwo było z niego korzystać.